مقام طالبان: تعرض به کنسولگری ایران در هرات «خودسرانه» بود

مقام طالبان: تعرض به کنسولگری ایران در هرات «خودسرانه» بود
سه شنبه 23 فروردين 1401 - 14:09

طالبان اعلام کرد که تجمع در برابر کنسولگری ایران در هرات خودسرانه بوده و در همان لحظات ابتدایی این تظاهرات غیرقانونی توسط نیروهای این گروه کنترل شده است.

العالم - آسیا

به دنبال تعرض به کنسولگری ایران در هرات، «نعیم الحق حقانی» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات امروز (سه‌شنبه) در پیامی گفت: در برابر کنسولگری ایران تعدادی به طور خودسرانه تظاهرات کرده بودند که تظاهرکنندگان با دخالت نیرو‌های امنیتی طالبان پراکنده شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر امنیت در این مکان دیپلماتیک برقرار است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تعدادی از شهروندان افغانستان روز گذشته (دوشنبه) به سفارت ایران در کابل و کنسولگری این کشور در هرات تعرض کردند.

در همین حال یک منبع آگاه در هرات اعلام کرد اعتراضات دیروز در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، از برخی اهالی روستاهای اطراف شهر هرات بوده که به صورت از قبل برنامه‌ریزی شده و با به همراه داشتن کیسه‌های سنگ در مقابل نمایندگی کشورمان حضور یافته و در خلال اعتراضات اقدام به سنگ‌پراکنی به سمت درب و پنجره‌های خدمات کنسولی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نمودند.

نیروهای محافظ نمایندگی ایران با شلیک تیرهوایی اقدام به پراکنده‌ کردن این افراد داشتند که در نهایت با حضور مولوی «اسلام‌جار» والی حکومت سرپرست افغانستان در هرات در مقابل نمایندگی سیاسی کشورمان، این قائله ختم شده است.

منابع در هرات می‌گویند پشت صحنه این تظاهرات گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» که پیش از این توسط غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند و این گروه‌ها برای روزهای آینده نیز فراخوان تظاهرات داده‌اند.

پیش از این و در دوران اشغال افغانستان نظیر چنین تظاهراتی توسط برخی افراد و گروه‌های دیگر از جمله نجیب کابلی بارها در مقابل سفارت و نمایندگی‌های کشورمان اتفاق افتاده بود.

به دنبال این اتفاقات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با یادآوری مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در حفاظت از امنیت سفارت و سرکنسولگری‌های ایران در افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه گران و بدخواهان دو کشور هشدار داد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها