هشام شرف در گفتگو با العالم: کشورهای متجاوز به دنبال جنگ داخلی در یمن هستند/ نیاز به راه حل سیاسی در راستای منافع یمن داریم نه منافع عربستان/ شورای ریاست جمهوری تشکیل شده در ریاض ازهم‌گسیخته است/ هادی مهره سوخته بود/ آغاز رایزنی ها بین طرف‌های یمنی در کشوری بی طرف/ عربستان سعودی اگر با انصارالله توافق می کرد، این جنگ تمام می شد

هشام شرف در گفتگو با العالم: کشورهای متجاوز به دنبال جنگ داخلی در یمن هستند/ نیاز به راه حل سیاسی در راستای منافع یمن داریم نه منافع عربستان/ شورای ریاست جمهوری تشکیل شده در ریاض ازهم‌گسیخته است/ هادی مهره سوخته بود/ آغاز رایزنی ها بین طرف‌های یمنی در کشوری بی طرف/ عربستان سعودی اگر با انصارالله توافق می کرد، این جنگ تمام می شد
سه شنبه 23 فروردين 1401 - 22:04

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت: اگر یمن مورد اصابت قرار بگیرد هیچکس حرفی نمی زند، اما اگر یکی دو موشک به عربستان پرتاب کنیم، همه نگران و متاسف می شوند.

العالم - یمن

هشام شرف، وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن در گفتگو با شبکه العالم گفت: تاریخ مصرف رئیس جمهور مستعفی تمام شده است او یک مهره سوخته است، عربستان سعودی اکنون به دنبال راهی است که بتواند از صحنه خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: امارات و عربستان سعودی می‌خواهند از صحنه سیاسی فرار کنند، یمنی‌ها را رها کنند و جنگ داخلی را شروع کنند

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

- تصمیمی که در خارج از یمن اتخاذ شود، برای ما اهمیت و اعتبار ندارد

- آنچه در مورد تشکیل شورای ریاست جمهوری گفته می شود، بازسازی سناریوی سیاسی طراحی شده از سوی متجاوزان است

- جناح هایی که با رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری همسو هستند، همگی دارای قوای مسلح هستند

- ما نیاز به یک راه حل سیاسی داریم که در راستای منافع یمن باشد نه عربستان سعودی

- در شورای معرفی شده از سوی سعودی از هم‌گسیختگی مشهود است

- تاریخ مصرف رئیس جمهور مستعفی تمام شده و به مهره سوخته شده است و عربستان سعودی اکنون به دنبال راهی است که بتواند از صحنه خارج شود

- نشست ریاض نه مشورتی بود و نه از سر دلسوزی، بلکه نمایشی بود که در آن، صدقه پخش شد

- عربستان یمن را همچنان حیاط خلوت خود می داند

- عربستان همچنان فکر می کند در روزهای آینده می تواند خواست خود را به ما تحمیل کند ولی این یک توهم است

- صنعا از ابتدای اعلام کرد که طرف ها یمنی می توانند در یک کشور بی‌طرف حاضر شوند و رایزنی‌ها را آغاز کنند

- ما هم اکنون از لحاظ نظامی در موضع قدرت قرار داریم

- کشور 7 سال است زیر شدیدترین حملات است. چه کسی این کار را با ما کرد؟ آیا قضیه به همین سادگی تمام می شود؟ آیا همه چیز را فراموش کرده ایم؟

- ما با عربستان، امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس، برادریم و می خواهیم با آنها در صلح و صفا زندگی کنیم

- آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها معتقدند که عربستان سعودی قیم ماست

- یمن آزاد و مستقل است، هیچ کس قیم آن نیست

- بار دیگر به عربستان و امارات اعلام می کنیم: ما دشمن شما نیستیم. ما می خواهیم با حسن نیت، روابط عادی و خوبی برقرار کنیم البته نه با این نیت که جلوی میز یک جور بازی، و پشت میز، یک بازی دیگر انجام دهید

- ما خواهان صلح هستیم، اما صلح را برای همه می خواهیم نه برای برخی نیروهایی که در روزهای آینده در صدد کسب مقام هستند

- ما می خواهیم مردم یمن از این بحران و فاجعه خارج شوند

- آنها تا جایی که امکان دارد سعی می‌کنند بگویند صنعا دلیل بحران و عامل جنگ است

- امارات و عربستان سعودی می‌خواهند از صحنه سیاسی فرار کنند، یمنی‌ها را رها کنند و جنگ داخلی را شروع کنند

- ما در موضع نقض توافق نیستیم زیرا خواهان صلح هستیم ما می خواهیم مردم یمن از این بحران و فاجعه خارج شوند

- ائتلاف سعودی سعی می‌کنند بگویند صنعا دلیل بحران و عامل جنگ است

- در طول 7 سال تجاوز حدود نیم تریلیون خسارت در کشورمان دیدیم، الان می آیند و از 3 میلیارد صحبت می کنند

- امارات و عربستان سعودی می‌خواهند از صحنه سیاسی فرار کنند، یمنی‌ها را رها کنند و جنگ داخلی را شروع کنند

- تخریب ها و خسارت هایی که به کشور ما زدند بسیار وحشتناک است

- عربستان سعودی اگر با انصارالله توافق می کردند، این جنگ تمام می شد

- پایان جنگ فقط در صورت اعتراف عربستان و امارات به اقدامات خود است

- اگر یمن مورد اصابت قرار بگیرد هیچکس حرفی نمی زند، اما اگر یکی دو موشک به عربستان پرتاب کنیم، همه نگران و متاسف می شوند

- جهان نمی‌خواهد از یمن حمایت کند. دنیا، در زمینه کمک‌های مالی، ارسال کالاهای اساسی و نشست‌های مربوط به اهداکنندگان کمک ها از یمن حمایت نمی کند

مشروح این گفتگو:

العالم: گفتگوی خود را با تحولات سیاسی اخیر، آغاز می کنیم. تحولاتی مانند: تشکیل شورای موسوم به شورای "ریاست جمهوری" به رهبری رشاد العلیمی توسط ائتلاف سعودی-اماراتی، کناره گیری عبد ربه منصور هادی از قدرت و همچنین برکناری معاون وی، علی محسن الاحمر؛ همه این تحولات در کنفرانس ریاض صورت گرفت، شما این تحولات را چگونه ارزیابی می کنید؟

هشام شرف: شورای عالی سیاسی در صنعا به جهانیان اعلام کرد تصمیمی که در خارج از یمن اتخاذ شود، برای ما اهمیت و اعتبار ندارد.

درباره راه حل های سیاسی برای یمن و تجاوزگری علیه این کشور، باید در یمن تصمیم گیری شود. این یمن است که خودش را می سازد و راه حل هایش را ارائه می کند، آنچه در مورد تشکیل شورای ریاست جمهوری گفته می شود، بازسازی سناریوی سیاسی طراحی شده از سوی متجاوزان است.

نقشه های شوم عربستان و امارات در یمن محکوم به شکست است

العالم: به نظر شما، این بازسازی مجدد و این ترکیب و حرکت جدید، حداقل نمی تواند بن بست سیاسی را که برای مدت طولانی ادامه داشته است، از بین ببرد؟

هشام شرف: احتمالاتی برای شکستن این بن بست سیاسی وجود داشت که مدتی طول کشید، اما من فکر می کنم آنچه اتفاق افتاد و مفهوم ارائه چنین راه حل هایی بسیار اشتباه است.

عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس، معتقدند که راهکار صلح ارائه داده اند. آنها علت این فاجعه بزرگ در یمن را نادیده گرفتند بنابراین راهکار ارائه شده از سوی آنها، راهکار بدی بود، ما با نیات عربستان و امارات حول یمن به خوبی آشنا هستیم، آنها به دنبال آسیب رساندن و نابودی یمن هستند اما نقشه‌های آنها محکوم به شکست است.

ما در مورد افراد حاضر که انتخاب شده اند صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد مفهوم ارائه شده، صحبت می کنیم، مفهوم راه حل پیشنهادی کاملا ناموفق بود و اگر می خواستند می‌توانستند یک شخص را انتخاب کنند.

نیاز به یک راه‌حل سیاسی در راستای منافع یمن داریم نه منافع سعودی

العالم: سوال این جاست، چرا آن را ناموفق و شکست خورده می‌دانید؟ خیلی‌ها آن را گام خوبی می‌دانند که حداقل باعث پیشرفت در پرونده سیاسی می‌شود؟

هشام شرف: حضور بیش از یک فرد تصمیم گیر، خود به معنای شکست این پروژه است، در شورای رونمایی شده از سوی سعودی، از هم‌گسیخته را به خوبی می توان مشاهده کرد، این شورا از 7 نفر تشکیل شده است که هر کدام قدرت نظامی،گرایش سیاسی خاص خود را دارند و به دنبال اجرای خواسته های خود هستند، این امر، هرگز در راستای انعطاف پذیری برای رسیدن به راه حل سیاسی نیست.

قطعاً اینکه تصمیم گیری درباره این موضوع را به بیش از یک جناح واگذار می کند و همزمان این احزاب، اساساً احزاب نظامی هستند، در ادامه مشکل‌زا می شود.

جناح هایی که با رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاست جمهوری همسو هستند، همگی دارای قوای مسلح هستند؛ ما نیاز به یک راه حل سیاسی داریم که در راستای منافع یمن باشد نه عربستان سعودی.

العالم: عربستان و متحدانش بعد از 7 سال از عبد ربه منصور هادی عبور کردند؛ نکته عجیب اینجاست که قبل از این هفت سال یا در زمان اعلام طوفان شکست، به طور قاطع مدعی مشروعیت این شخص بودند و برای حمایت از مشروعیت فردی که اکنون منزوی شده است، مداخله نظامی کردند!

هشام شرف: تاریخ مصرف رئیس جمهور مستعفی تمام شده است او یک مهره سوخته است، عربستان سعودی اکنون به دنبال راهی است که بتواند از صحنه خارج شود؛ اما عربستان سعودی نمی ‌تواند از صحنه خارج شود زیرا عربستان و متحدانش تجاوز را آغاز کردند و حالا سعی کردند لیست پیشنهادی شان، ترکیبی از افراد مناطق مختلف یمن باشد.

اگر اسامی را مشاهده کنید پی خواهید برد که ترکیبی از افراد مناطق مختلف هستند، گویی چینش، بر اساس واگذاری آینده یمن به تصمیم مناطق مختلف است.

نگاه عربستان به یمن از بالاست

العالم: با این چارچوب سیاسی جدید که از ناحیه رایزنی‌های ریاض به وجود آمده، موضع ائتلاف سعودی-اماراتی در قبال اداره کردن دولت آینده یمن چیست؟ و با توجه به نحوه تعامل ائتلاف سعودی-اماراتی با این موضوع، در طول 7 سال جنگ بر ضد یمن، دیدگاهشان نسبت به دولت آینده یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

هشام شرف: اولاً نشست ریاض نه مشورتی بود و نه از سر دلسوزی، بلکه نمایشی بود که در آن، صدقه پخش شد، این اولین چیزی است که مردم باید بدانند. نشست ریاض، مراسم توزیع صدقه بود و سناریو هم از پیش آماده شده بود، نباید مردم را به سخره بگیرند.

الان عربستان همچنان با همان دیدی به ما نگاه می کند که روزی بدان اشاره کردند و گفتند: ما حیاط خلوت عربستان هستیم!

بر خلاف تصور آنها، ما حیاط اصلی خواهیم بود و انشاالله، آنها خودشان حیاط خلوت خواهند بود.

عربستان همچنان فکر می کند در روزهای آینده می تواند خواست خود را به ما تحمیل کند ولی این یک توهم است. در نتیجه هر اتفاقی که افتاد نمایشی و از پیش طراحی شده بود و در این نمایش، نماینده آمریکا، سازمان ملل و شورای همکاری هم حضور داشتند.

برگزاری رایزنی میان طرف‌های یمنی در کشوری بی طرف

العالم: بسیاری معتقدند که این اقدام می تواند به مرور زمان به حل بحران یمن کمک کند. من در مورد نظر افرادی صحبت می کنم که تعدادشان زیاد است اما شما آن را اقدامی غیرقانونی و قیمومیت عربستان بر تصمیم یمن دانستید!

هشام شرف: صنعا از ابتدای اعلام کرد که طرف ها یمنی می توانند در یک کشور بی‌طرف حاضر شوند و رایزنی‌ها را آغاز کنند، در عین حال متجاوزین و کسانی که کشور ما را ویران کردند، باید در مقابل جامعه جهانی پاسخگو باشند.

من به همه جهانیان می گویم: ما نمی توانیم به هیچ کشوری در دنیا برویم، خواه اینکه پناهنده باشیم یا تروریست. به خاطر چه؟ به خاطر عربستان سعودی و امارات.

بنابراین ارائه هرگونه راهکار در آینده برای حل بحران یمن مناسب نخواهد بود مگر اینکه عامل این فاجعه بزرگ انسانی را معرفی کرد.

شورای ریاست جمهوری از خود اختیاری ندارد

العالم: شورای ریاست جمهوری در بیانیه خود اعلام کرده است که هدف، برقراری ارتباط با صنعا برای یک روند صلح و گفت و گوی همه جانبه است هرچند رشاد العلیمی رئیس شورای ریاست جمهوری در صحبت هایش شاید می خواست همزمان پیام های تشویق و ارعاب را به شما برساند، همانطور که در برخی جاهای صحبت هایش می گوید: ما یک شورای صلح هستیم و در عین حال شورای دفاع و قدرت. نظر شما در این باره چیست؟

هشام شرف: اولاً ما یک شورای سیاسی برای صلح، وحدت ملی، نشان دادن استواری و موضع قوی یمن هستیم که به یمن بدون قیمومیت معتقد است. هر آنچه که طرف مقابل می خواهد بگوید و البته در اعلام نظر خود، آزاد است، اما باید توجه کند که تصمیم گیری به اختیار خودشان نیست. چه کسی این شورا را اداره می کند؟ چه کسی در حقیقت این شورا را رهبری می کند؟

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی هم هر بار می گفت که "او" تصمیم می گیرد،کار می کند و حتی از مقامش کناره‌گیری می کند. اما در حقیقت همه چیز در کمیته ویژه و دربار سلطنتی آماده می شد و او فقط بیانیه ها را می خواند.

توافق مخفیانه صورت نمی گیرد

العالم: اطلاعات و گفتگوهایی در دست است که نشان می دهد احتمال پیوستن صنعا به این شورای ریاست جمهوری وجود دارد و عضویت صنعا در این شورا به منظور اتحاد دولت یمن است؟

هشام شرف: اولاً ما نباید مسائل مختلف را اشتباهاً با هم یکی کنیم، ماجرای اتحاد شورا یک بحث است و این که یمن کشوری باثبات باشد، بحث دیگر.

ما هم اکنون از لحاظ نظامی در موضع قدرت قرار داریم. از لحاظ سیاسی هم قدرتمندیم، اما اقتصاد ما ویران شد، پول ما نابود شده و ارزش آن بسیار پایین آمد، کشور 7 سال است زیر شدیدترین حملات است. چه کسی این کار را با ما کرد؟ آیا قضیه به همین سادگی تمام می شود؟ آیا همه چیز را فراموش کرده ایم؟ مردم، ارتش و کمیته های مردمی هرگز این جنایات را فراموش نمی کنند، در صورت برگزاری مذاکرات تصمیم نهایی را مردم خواهند گرفت و توافق مخفیانه صورت نمی گیرد.

در صنعا دولت، کنگره مردمی وجود دارد و جنبش انصارالله و هم پیمانانش و حامیانشان حضور دادند و مردم نیز با آنها هستند ما به دنبال راه حلی مسالمت آمیز هستیم، راه حلی که روابط خوب با عربستان سعودی را احیا کند.

ما خواهان صلح هستیم؛ صلحی فراگیر و برای همه یمنی‌ها

العالم: بعد از این تحولات آیا مجددا گزینه نظامی مطرح شود؟

هشام شرف: اگر طرف مقابل به آن توجه نکند حتما مطرح می شود، دوباره می گویم، چیزی بین یمن و عربستان سعودی و امارات و هیچ یک از کشورهای منطقه نیست، ما با یکدیگر برادر هستیم. اما اینکه بخواهند پایگاه‌هایی در خاک و جزایر ما بسازند و انچه که می خواهند را به ما دیکته کنند، قابل قبول نیست؛ بنابراین عربستان سعودی و امارات باید با ما به درستی برخورد کنند، نه از بالا دست.

برخی در تلاشند به خاطر داشتن پول و سلاح تمایلات خود را به ما دیکته کنند، من امروز و در ماه رمضان به دنیا می گویم، خدا با ماست و عزم ما قوی است و ما خواهان صلح هستیم، اما صلح را برای همه می خواهیم نه برای برخی نیروهایی که در روزهای آینده در صدد کسب مقام هستند و هر کس در روزهای آینده به دنبال منصب یا مقام یا وزارت است، اگر با مردم نباشد، محکوم به شکست خواهند بود.

ائتلاف سعودی و امارات به مفاد آتش بس پایبند نیست

العالم: با وجود آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل و تایید همه طرف ها، آیا ما با وضعیت متفاوت یا تحول جدید، متفاوت با تحولات هفت سال گذشته، روبه رو هستیم؟

هشام شرف: ما از این آتش بس فعلی به عنوان غنیمت شمردن از فرصت استفاده نکردیم، اما از طرفی، نیت ما خیر است، موضوع آتش بس نظامی همچنان پابرجاست اما نقض توافق از سوی طرف مقابل را شاهدیم. نفت وارده شده به یمن بسیار کم بوده است؛ ما از عربستان و امارات نیت خیر می خواهیم، بازی با زمان و بازی با کلمات برایشان فایده ای نخواهد داشت ما حسن نیت و اعتراف به اشتباه از سوی آنها را می خواهیم.

العالم: به نظر شما ائتلاف سعودی و امارات به مفاد آتش بس پایبند نبود؟

هشام شرف: هرگز؛ به نظر من آنها اکنون درصورت به ثمر نرسیدن تلاش‌هایشان، در صدد اقدام برای آینده هستند.

ما خواهان نیت خیر هستیم. نیت خیر چیست؟ مشکل چیست که دولت نجات ملی یا شورای سیاسی با امارات و عربستان سعودی دیدار نمی کنند؟ ترس از چیست؟

آنها آغازگر تجاوز بودند. آنها تجاوزگران را حمایت مالی کرده و جنگنده ها را آوردند. برادران یمنی ما در طرف دیگر که اکنون در ریاض هستند فقط ابزاری بودند که با نیروهای ملی در صنعا مبارزه کردند بنابراین اعتراف به حقیقت یک فضیلت است.

متجاوزین به دنبال جنگ داخلی در یمن هستند

العالم: شما گفتید که طرف مقابل را مسئول این تخلفات می دانید، در حالی که طرف مقابل هم شما را مسئول این تخلفات می داند و بیانیه هایی صادر می کنند که شما این آتش بس را در میدان و به ویژه در جبهه مأرب نقض کرده اید.

هشام شرف: ما در موضع نقض توافق نیستیم زیرا خواهان صلح هستیم ما می خواهیم مردم یمن از این بحران و فاجعه خارج شوند آنها تا جایی که امکان دارد سعی می‌کنند بگویند صنعا دلیل بحران و عامل جنگ است! اما باید از آنها پرسید چه کسی جنگ را شروع کرد؟ بنابراین، ما خواهان صلح برای مردم یمن و نه فقط برای عربستان سعودی و امارات هستیم.

آنها صلح را برای خود می خواهند تا از این مخمصه و تجاوز و اشتباه تاریخی که در حق مردم ما کرده اند رهایی یابند و می خواهند ما با هم بجنگیم.

به برادران خود در طرف دیگر حتی این شورا که تشکیل شده است، می گویم که نباید آغازگر جنگ دومی با عنوان جنگ شورای ریاست جمهوری و نیروهای ملی و شورای عالی سیاسی در صنعا باشند.

آنها اکنون بیش از یک سناریو برای رسیدن به راه حل در یمن دارند. یکی از این سناریوها همان چیزی است که چند روز پیش ایجاد کردند یعنی شورای رهبری ریاست جمهوری، شورای رهبری ریاست جمهوری چیست؟ منظورم این است که فکر می کنم در صورت شکست همه سناریوها، شورای رهبری ریاست جمهوری، شورای رهبری وزیران و شورای فرماندهی نظامی باشد.

ما می‌خواهیم با امارات، عربستان سعودی و کشورهای قدرتمند متجاوزی که از موضع خود عقب‌نشینی کردند، و با یمنی ها در چارچوب مشخصی مذاکره کردند، سخن بگوییم.

خسارت 500 میلیارد دلاری به یمن در طول 7 سال جنگ

العالم: اکنون که صحبت از گام ها و حرکت سیاسی جدید است، در صورت موفقیت آتش بس و اجرای مفاد، طبق تفاهم‌ها و توافقات صورت گرفته چه اقداماتی پیش بینی شده است؟

هاشم شرف: این آتش بس موقتی است، اما موضع عربستان سعودی و امارات، کشورهای متجاوز اصلی در دوران پس از آتش بس چیست؟ آیا به نوعی در صدد نشست با دولت نجات ملی و شورای عالی سیاسی هستند؟ آیا تصوری از مشکلات و رنج هایی که برای مردم به وجود آوردند، دارند؟ آنها صحبت از پرداخت تسهیلات 3 میلیاردی می کنند.

آیا آنها می دانند که ما در طول 7 سال تجاوز حدود نیم تریلیون خسارت در کشورمان دیدیم و سال هشتم در راه است؟ تخریب ها و خسارت هایی که به کشور ما زدند بسیار وحشتناک است، ما پنج طرح توسعه بانک جهانی و بسیاری از صندوق های عربی، جنگ ها و کمک های بسیار گزاف را پشت سر گذاشتیم، الان می آیند و از 3 میلیارد صحبت می کنند؟!

هشدار به طرف های یمنی درخصوص آغاز جنگ داخلی

العالم: منظورتان این است که عربستان و امارات هنوز چشم اندازی ارائه نکرده اند؟

هاشم شرف: خیر ارائه نکرده‌اند، امارات و عربستان سعودی می‌خواهند از صحنه سیاسی فرار کنند، یمنی‌ها را رها کنند و جنگ داخلی را شروع کنند، تفاهمی بین ما و برادران یمنی‌ مورد حمایت ریاض و ابوظبی نیست. من در مورد شخصیت های خاصی صحبت نمی کنم - تصور کنید برخی از اعضای این شورا و نیروهای مسلح آنها اکنون، شبه نظامیانی هستند که در خیابان ها با حمایت تانک و موشک امارات و عربستان سعودی در حال جنگ هستند. چگونه انتظار دارید که ما در کنار برادران یمنی مورد حمایت آنها بایستیم و در جستجوی راه حلی مسالمت آمیز باشیم.

من به همه برادران درباره جنگ داخلی یمن که در حال برنامه ریزی است هشدار می دهم و ما باید عاقل باشیم تا همه به صلح روی بیاوریم.

مسیر پایان جنگ در یمن

العالم: نظرتان درباره پرونده صلح و سازش چیست، چه اختلافاتی در موضع صنعا و ائتلاف سعودی و اماراتی در این زمینه وجود دارد؟

هاشم شرف: این اختلافات برای همه روشن است، اولا خروج نیروهای خارجی، که هنوز اتفاق نیفتاده است، ائتلاف متجاوز از خروج نیروهای نظامی سخنی نگفتند بلکه صرفا درباره مسائل یمنی ها صحبت کردند گویی موضوع فقط مربوط به یمن است و شورای همکاری خلیج فارس در صدد این است که اتحادیه اروپا و همه دنیا را دچار توهم کند.

آمریکا و انگلیس از واقعیت جریانات یمن آگاه هستند و تلاش می کنند این خبر عدم توافق یمنی ها را به همه دنیا ارسال کنند و اگر جنگی رخ دهد هیچ ارتباطی به ما ندارد چه کسی این جنگ را تغذیه می کند آیا کشور دیگری به جز عربستان و امارات در آن هزینه می کند!

عربستان سعودی همواره در تلاش است تا انصارالله را عامل مشکلات بداند انها اگر با انصارالله توافق می کردند، این جنگ تمام می شد.

پایان جنگ فقط در صورت اعتراف عربستان و امارات به اقدامات خود است. نخست اینکه اگر عربستان سعودی دست از سر یمن برندارد و خرابی ها را اصلاح کند، جنگ پایان نخواهد یافت، و یمنی ها را به توافقی متوازن برای همه و تشکیل دولت فرا بخواند. چیزهایی که عربستان بدان نپرداخته و اتفاقات یمن را تجاوزمی داند گویی فقط یک موضوع یمن است

العالم: آیا این نکات، به عنوان عوامل تعیین کننده و لازمه موفقیت روند صلح و حل و فصل سیاسی همه جانبه تلقی می شوند؟

هشام شرف: مطالبه اصلی ما، اولا احترام به حاکمیت یمن و پرهیز از اندیشه قیمومیت و ولایتمداری بر آن است و ثانیاً شناسایی عامل اشتباه تاریخی که در حمله به یک کشور برادر و مرزهای آن رخ داده است.

آمده اند تا به رئیس جمهور مستعفی کمک کنند، این حرف دروغی است و امیدواریم با ما صادق باشند، ما با آنها صادق هستیم، ما با عربستان، امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس، برادریم و می خواهیم با آنها در صلح و صفا زندگی کنیم. اما مشکل، نگاه از بالای آنهاست. چون پول، نفت، حمایت آمریکا و اسرائیل را دارند

ما خواهان موضع روشن عربستان و امارات، پای میز مذاکره هستیم.

یمن، یک کشور مستقل است

العالم: کسانی هستند که از فشار بین المللی برای توقف جنگ در یمن صحبت می کنند، آیا این نشان دهنده تغییر مثبت نگاه بین المللی نسبت به جنگ یمن است؟

هشام شرف: من در زمان آغاز تجاوز، در آمریکا بودم و با مقامات آمریکایی ملاقات کردم اما در دولت نبودم، در زمان اوباما، آمریکایی ها به من گفتند، ما پرونده را به عربستان دادیم. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها این طرز تفکر را دارند که این پرونده متعلق به عربستان سعودی است و عربستان، قیم ماست، ما می خواهیم این قاعده را بشکنیم. یمن آزاد و مستقل است، هیچ کس قیم آن نیست. ما حتی آمادگی داریم با انگلیس و آمریکا، بر این اساس که یمن، یک کشور مستقل است، گفتگو کنیم. اما در مورد ماجرای واسطه گری و میانجی بودن عربستان سعودی، خیر. هرگز! و یک بار دیگر به عربستان و امارات اعلام می کنیم: ما دشمن شما نیستیم. ما می خواهیم با حسن نیت، روابط عادی و خوبی برقرار کنیم البته نه با این نیت که جلوی میز یک جور بازی، و پشت میز، یک بازی دیگر انجام دهید.

جهان نمی‌خواهد از یمن حمایت کند

العالم: آیا تغییری در نگرش بین المللی نسبت به یمن وجود دارد یا خیر؟

هشام شرف: جهان نمی‌خواهد از یمن حمایت کند. دنیا، در زمینه کمک‌های مالی، ارسال کالاهای اساسی و نشست‌های مربوط به اهداکنندگان کمک ها از یمن حمایت نمی کند، جهان از آنچه در یمن می‌گذرد خسته و ناامید شده است و این ها همه، به خاطر عربستان سعودی و امارات است و ما به همه دنیا اعلام می کنیم: آمریکا مشغول سیاست خودش است؛ موضع سازمان ملل نیز همچنان منفی است.

واکنش سازمان های بین المللی پس از مشاهده جنایت در یمن؛ تنها اظهار نگرانی!

العالم: ارزیابی شما از اقدامات نماینده سازمان ملل در قبال یمن چیست؟

هاشم شرف: همه درباره یمن تنها اظهار نگرانی می کنند، اما او به نفع یمن، یک قدم پا پیش نمی گذارد و تلاش نمی کند. وظیفه ایشان، تسهیلگری است اما آنها چیزی را تسهیل نکردند. ما تلاش می کنیم به نماینده سازمان ملل کمک کنیم اما به او هشدار می دهیم که به بهانه صلح، از طرف مقابل جانبداری نکند؛ اگر یمن مورد اصابت قرار بگیرد هیچکس حرفی نمی زند، اما اگر یکی دو موشک به عربستان پرتاب کنیم، همه نگران و متاسف می شوند. بنابراین سازمان ملل، برای کمک آمد و سازمان های بشردوستانه ظاهرا برای کمک حضور یافتند اما هیچکدام، دست قدرتمند توطئه گران را برای تحمیل صلح دلخواه خودشان به یمن، رو نکردند؛ بنابراین سازمان ملل هیچ نقشی ندارد. بلکه مبنای تصمیم گیری، عربستان سعودی و امارات، به عنوان تامین کنندگان بودجه جنگ هستند و ما در صنعا، به عنوان طرف ضد ائتلاف متجاوز حضور داریم.

العالم: آیا خواهان گفتگوی مستقیم با عربستان سعودی و امارات هستید؟

هاشم شرف: دقیقاً حتی با برادران یمنی. عربستان و امارات نماینده دیگران در جنگ با ما هستند و آنها چراغ سبز نشان دادند. این دو حامیان اصلی تجاوزات هستند و ما هیچ مشکلی با برادران یمنی که با آنها رفتند، برای حضور بر سر میز مذاکره نداریم، اما آنها به دستور این دو کشور توطئه می کنند، پس حضور کسانی که به دستور عربستان و امارات توطئه می کنند چه فایده ای دارد؟

العالم: درباره بخشی از درخواست شما برای گفتگوی مستقیم با عربستان، اطلاعاتی مبنی بر گفتگوها و رایزنی های محرمانه در عمان بین صنعا و عربستان سعودی وجود دارد که پایه تحولات سیاسی اخیر است، این موضوع چقدر صحت دارد؟

هشام شرف: هر چیزی که در خفا شکل بگیرد، حتی اگر اجرایی شود، سرنوشتش در برابر دیدگان جهانیان همان سرنوشت مورد انتظار نخواهد بود. ما می خواهیم در برابر دنیا سخن بگوییم و هیچ چیزی را پنهان نکردیم چرا عربستان از مسئولیت فرار می‌کند تا بگوید به خاطر رئیس جمهوری غیر قانونی مستعفی خطاهایی در حق یمن مرتکب شده است

العالم: آیا در حال حاضر تلاش هایی برای برگزاری دور رسمی مذاکرات صورت گرفته است؟

هاشم شرف: تلاش های بین المللی برای متقاعد کردن سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای حضور در صحنه سیاسی و اعتراف به تجاوز به یمن و اینکه بخشی از فرایند صلح باشند، شده من دقیق نمی دانم زیرا در صنعا محاصره شده ایم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها