زلال قرآن (599)؛

آیا دین با ذات و فطرت انسان سنخیت دارد؟

آیا دین با ذات و فطرت انسان سنخیت دارد؟
چهارشنبه 24 فروردين 1401 - 13:34

با تامل در قرآن کریم در این مطلب، پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که آیا دین با ذات و فطرت انسان سنخیت دارد؟

العالم ـ زلال قرآن
به گواه آیات 30 و31 سوره مبارکه روم:
« فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ. مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
ترجمه: (پس تو مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور درحالی که از همه کیشها روی به خدا آری، و پیوسته از طریقه دین خدا که فطرت خلق را برآن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، و لیکن اکثر مردم (ازحقیقت آن) آگاه نیستند. ( (شما اهل ایمان با پیروی همین دین فطرت) به درگاه خدا باز آیید و خدا ترس باشید و نماز به پا دارید و هرگز از فرقه مشرکان نباشید).
روح و فطرت انسان که ازحق تعالی منشاء گرفته اقتضای این را دارد که حق را بپذیرد و از خداوند سبحان پیروی نماید ، و چون این روح و فطرت الهی با گرایش فطری و عقلی به سوی حق و حق مطلق کمال می یابد و با وصول به حق و قرب به خدا به رستگاری و سعادت حقیقی دنیا و آخرت می رسد، و لازمه این توفیق بسیار بزرگ پذیرش حق و پیروی از آن است، پس به قطعیت باید گفت: پیروی ازحق حکم عقل و فطرت است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها