بحران تونس؛ پیام پارلمان اروپا از دیدار با الغنوشی چه بود؟

بحران تونس؛ پیام پارلمان اروپا از دیدار با الغنوشی چه بود؟
چهارشنبه 24 فروردين 1401 - 17:05

یک هفته پس از ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از تحولات اخیر در تونس، منابع تونسی از سفر هیات پارلمانی اروپا به این کشور و دیدار با «راشد الغنوشی» رییس پارلمان منحل شده تونس برای پیگیری بحران سیاسی آن خبر دادند.

العالم _ تونس

سفر هیات کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا به تونس پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته نگرانی شدید خود را از تحولات اخیر این کشور پس از انحلال پارلمان و آغاز پیگرد قضایی علیه نمایندگان شرکت کننده در آخرین جلسه پارلمان ابراز کرد.

برخی منابع تونسی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که دیدار هیات پارلمان اروپا با الغنوشی و «سمیرا چاواچی» و «طارق الفتیتی» معاونان رئیس پارلمان نمایندگان تونس در سفر به این کشور برای پیگیری بحران سیاسی صورت گرفته است.

بر اساس بیانیه دولت تونس، کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا روز دوشنبه در دیدار با «نجلا بودن» مامور تشکیل دولت در تونس بر ضرورت احترام به اصول مشارکت، کثرت گرایی و نمایندگی در نقشه راه اعلام شده توسط رئیس دولت تونس تاکید کرد.

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا همچنین بر حمایت خود از تونس در مسیر اصلاحاتی که این کشور به منظور تقویت دموکراسی دارد، تاکید کرد.
قیس سعید رییس جمهوری تونس چهارشنبه شب هفته گذشته با توصیف برگزاری نشست مجازی نمایندگان به «تلاش نافرجام برای کودتا» آنها را به پیگرد کیفری تهدید کرد. پارلمان تونس درحالی منحل شد که قیس سعید فعالیت آن را پیش از این به مدت هشت ماه به حال تعلیق درآورده بود.

بیش از یکصد تن از نمایندگان مجلس تونس که قیس سعید فعالیت آنان را از ۲۵ ژوئیه به حال تعلیق در آورده است، در مخالفت با تعلیق فعالیت پارلمان این کشور و تعطیلی آن جلسه مجازی برگزار کردند.
بیش از ۱۲۰ نماینده تعلیق شده که در این جلسه مجازی شرکت کردند، برای لغو اقدامات استثنایی که سعید اعلام کرده است، رای مثبت دادند.
سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه در بیانیه‌ای از مقامات تونس خواست به آزار و اذیت سیاسی نمایندگان پارلمان پایان دهند و به حقوق آنها در آزادی بیان، تجمعات مسالمت‌آمیز یا پیوستن به آنها احترام بگذارند.
در همین حال صدها تن از مردم تونس روز یکشنبه در پاسخ به فراخوان جنبش «شهروندان علیه کودتا» و جنبش «النهضه» و در اعتراض به تصمیم رئیس جمهوری این کشور مبنی بر انحلال پارلمان، دوباره تظاهرات کردند و خواستار بازگشت پارلمان به عنوان مرجع قانون گذاری و همچنین سرنگونی «کودتا» شدند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها