گروه ضربت آمريكايی در دريای سرخ چرا؟

گروه ضربت آمريكايی در دريای سرخ چرا؟
چهارشنبه 24 فروردين 1401 - 21:12

العالم _ آمریکا

خبر:

برد کوپر از مقامات ناوگان پنجم امریکا اعلام کرد آمریکا قصد دارد یک گروه ضربت جدید با مشارکت کشورهای متحد برای گشت‌زنی در دریای سرخ مستقر کند.

تحلیل:

- این فرمانده نیروی دریایی آمریکا مهم ترین هدف از استقرار این گروه را محافظت از امنیت کشتی های سوخت اعلام کردکه به نظر می رسد این تصمیم بی ارتباط با بحران اوکراین و مواجهه کشورهای غربی با چالش سوخت نباشد.

- در همین حال به نظر می رسد با توجه به اینکه اخرین مورد از حملات به کشتی ها مربوط به 9 ماه پیش و هدف قرار گرفتن یک کشتی اسرائیلی است و مسئولیت حمله را نیروهای مقاومت در منطقه عهده دار شدند اتخاذ چنین تصمیمی در دریای سرخ اگر چه به ظاهر دیر هنگام است اما با مساله تامین امنیت کشتیرانی رژیم بی ارتباط نیست.

- در همین حال با توجه به خلع هادی از قدرت در یمن وروی کار امدن "شورای رهبری ریاست جمهوری" به جای او چنین تصمیمی درراستای اعلام حمایت از این هیات گرفته شده و ابلاغ می گردد.

- بر اساس گفته های کوپر نیروی ضربت جدید از روز یکشنبه اینده در دریای سرخ مستقر خواهد شد. اگرچه از کشورهای شرکت کننده در این گروه هیچ نامی به میان نیامده است اما به نظر می رسد هدف همه همراهان امریکا در این طرح ممانعت از آن چیزی باشد که سال ها است در ادبیات محور غربی-عبری و عربی تهدیدات انصارالله برای کشتیرانی در دریای سرخ و باب المندب خوانده می شود. فراموش نکنیم حداقل در یک فقره حوالی 90 درصد از تجارت دریایی اسرائیل منوط به کشتیرانی است و در عین حال هیچ دورنمای روشنی برای موفقیت "هیات رهبری ریاست جمهوری " یمن تااین لحظه مشاهده نشده است.

پربیننده ترین خبرها