سفیر ایران در الجزایر در گفتگو با العالم:

حمایت از آرمان فلسطین یکی از نقاط مشترک بین ایران و الجزایر است/ حمایت ایران از تلاش های الجزایر برای جلوگیری از حضور اسرائیل در اتحادیه آفریقا/ تلاش الجزایر برای بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب

حمایت از آرمان فلسطین یکی از نقاط مشترک بین ایران و الجزایر است/ حمایت ایران از تلاش های الجزایر برای جلوگیری از حضور اسرائیل در اتحادیه آفریقا/ تلاش الجزایر برای بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب
چهارشنبه 24 فروردين 1401 - 22:10

حسین مشعلچی زاده سفیر ایران در الجزایر در برنامه ضیف و حوار به شبکه خبری العالم گفت که یکی از نقاط مشترک بین ایران و الجزایر، حمایت از آرمان فلسطین است.

العالم- الجزایر

حسین مشعلچی زاده سفیر ایران در الجزایر در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران با الجزایر و بحران های منطقه توضیحاتی ارائه داد که مشروح آن در ذیل آمده است.

العالم : درباره تاریخ روابط ایران و الجزایر توضیح دهید.

مشعلچی زاده: رابطه ایران و الجزایر ریشه تاریخی دارد و از آغاز انقلاب مردمی در الجزایر علیه استعمارگران فرانسوی شروع و این انقلاب از حمایت مردم ایران برخوردار شد. همانطور که اشاره کردید اندیشمند بزرگ ایرانی دکتر علی شریعتی که در آن دوره در فرانسه زندگی می کرد پرچم ضدیت با استعمار فرانسه را به دوش کشید و در کنار انقلاب مردم الجزایر ایستاد و از مردم الجزایر دفاع کرد. موضع شریعتی از سوی مردم ایران که حامی انقلاب مردم الجزایر بودند، حمایت شد. علمای ارشد ایران و شیعه در آن زمان از مردم ایران خواستند که از مردم الجزایر حمایت و به هر شیوه ممکن به آن کمک کنند لذا کمک های مالی زیادی جمع آوری و به مردم الجزایر تحویل داده شد. این حمایت مردمی تا پیروزی انقلاب الجزایر ادامه داشت و پس از استقلال، رژیم شاهنشاهی ایران علیرغم اختلاف اصولی اش با انقلاب الجزایر اما به خاطر حمایت مردمی از مردم الجزایر، استقلال این کشور را به رسمیت شناخت.

العالم : آخرین تحولات روابط ایران و الجزایر چگونه است؟

مشعلچی زاده: جمهوری اسلامی ایران درباره کشورهای برادر مانند الجزایر موضعی اصولی دارد که از آن عدول نمی کند، الجزایر در تاریخ روابطش با ایران نقش های مهمی مانند پایان دادن به پرونده جاسوسان سفارت آمریکا در تهران ایفا نمود. الجزایر در جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران نیز نقش سازنده و میانجی را ایفا نمود، به همین خاطر مرحوم محمد صدیق بو یحیی وزیر امور خارجه وقت الجزایر هواپیمایش در مرز ایران و ترکیه توسط رژیم صدام سرنگون شد. بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، الجزایر تلاش زیادی برای پایان دادن به آن جنگ انجام داد و همواره ابتکاراتی را برای برقراری صلح و آشتی در منطقه مطرح کرده است، همچنین شاهد همگرایی و هماهنگی بین دو کشور در بسیاری از مسائل سیاسی بوده ایم لذا با توجه به اصول و مبانی سیاسی ایران معتقدیم مشکلات بین کشورها راه حلی جز راه حل دیپلماتیک ندارد. به عنوان مثال درباره اختلاف بین الجزایر و همسایه غربی اش، ما بر ضرورت بررسی علتهای بحران به ویژه درباره تمامیت ارضی و حاکمیت الجزایر و تهدیدات علیه امنیت این کشور و رفع آن تاکید کردیم.

العالم: قواعد روابط میان ایران و الجزایر چیست؟

مشعلچی زاده: با توجه به نظم موجود جهانی، ما معتقدیم که روابط بین کشورها باید بر اساس احترام متقابل، اصول و ارزش های هر کشور ایجاد شود، ما در این چارچوب با الجزایر همکاری کرده ایم، خوشبختانه مقامات دو کشور اراده قوی و روشنی برای تحکیم این روابط بر اساس چارچوب هایی که درباره آن صحبت کردیم، دارند. البته در اینجا باید به مشترکات دو کشور در بسیاری از زمینه ها اشاره کرد که مهمترین آنها مخالفت با اشغالگری، حمایت از عدالت و اجرای آن، حمایت از مظلومان و مخالفت با ظلم مستکبران است که زمینه تحکیم روابط فیمابین را فراهم کرده است.

العالم: محورهای مشترک سیاستهای خارجی ایران و الجزایر چیست؟

مشعلچی زاده: یکی از مشترکات دو کشور دفاع از مردم مظلوم فلسطین است، الجزایر از دیرباز مدافع آرمان فلسطین بوده است. در اینجا جمله معروفی را یادآوری می کنم که به شعار الجزایری ها برای حمایت از فلسطینی ها تبدیل شد. جمله مرحوم بومدین که گفت، ما در کنار فلسطین خواهیم ماند، ظالم یا مظلوم. این شعار بیانگر سیاست پیشرو الجزایر در زمینه حمایت از آرمان فلسطین در آن مرحله بود، الجزایر در حمایت از فلسطینی ها در کنار جمهوری اسلامی ایران، ثابت قدم بوده و هست و حامی آرمان فلسطین بوده و خواهد ماند، این نقطه باعث نزدیکی بیشتر دو کشور ایران و الجزایر به یکدیگر شده است. از سوی دیگر، ما از تلاش های الجزایر برای جلوگیری از حضور اسرائیل در اتحادیه آفریقا حمایت می کنیم و یقیناً این موضع از حمایت و قدردانی همه آزادگان جهان به ویژه مدافعان آرمان فلسطین برخوردار است و ما این موضع الجزایر را ارج می نهیم.

یکی دیگر از نقاط مشترک ایران و الجزایر مساله سوریه است؛ بحران سوریه توسط قدرت‌های خارجی و در راس آنها، ایالات متحده، با هدف تجزیه و تقسیم این کشور عربی و تضعیف دیگر کشورهای عربی تحمیل کرد ولی خوشبختانه، مقاومت مردم سوریه و موضع کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران و الجزایر باعث شدند این توطئه خنثی شوند و دشمنان نتوانند اهداف خود را تامین کنند و سوریه بحران را با موفقیت پشت سر گذاشت.

در همین راستا، شاهد بودیم که برخی رژیم‌های عربی هماهنگ با پروژه غرب و استکبار، عضویت سوریه در اتحادیه عرب را به حال تعلیق درآوردند ولی الجزایر در چارچوب پایبندی به اصول و چارچوبش در سیاست خارجه، از این تصمیم حمایت نکرد و الان با برگزاری نشست اتحادیه عرب در الجزایر درصدد بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب است و اگر این تعلیق لغو شود قطعا اتحادیه عرب ماموریت و مسئولیت‌های خود را به نحو بهتری انجام می‌دهد که مهم‌ترین آن، دفاع از ملت فلسطین است.

العالم: دیدگاه مشترک میان ایران و الجزایر درباره بحران‌های منطقه، مانند عراق، سوریه، یمن و فلسطین چیست؟

مشعل‌چی‌زاده: بله، طبیعی است. آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و بوغالی، رئیس مجلس الجزایر، طی دیدار در شهر استانبول با تأکید بر اتفاق نظر هر دو کشور درباره مسائل و بحران‌های منطقه، خواستار راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای تنش‌ها و بحران‌های جهان اسلام، چه در سوریه چه در یمن و یا در فلسطین، شدند و هرگونه مداخله خارجی در این زمینه را رد کردند. ما متاسفانه شاهد سیاست دو بام و هوای غرب و همپیمانان منطقه‌ای آن درخصوص پرونده‌ها و مواضع مهم هستیم مثلا آنها همزمان که در قبال جنایات صورت‌گرفته علیه ملت یمن سکوت می‌کنند ولی اقدامات نیروهای یمنی در دفاع از خودشان را محکوم می‌کنند.

العالم: چه عواملی به تحکیم و تقویت روابط ایران و الجزایر کمک کرده است؟

مشعل‌چی‌زاده: همانطور که اشاره کردید روحیه دفاع از مظلوم و روحیه ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی پیوند مشترک ایران و الجزایر است و باعث تحکیم و تقویت روابط دوجانبه شده است که رهبران‌شان نیز این امر را در مناسبت‌های مختلف مورد تأکید قرار داده‌اند و این اراده نیز وجود دارد که این پیوندها را نسبت به گذشته تقویت کنند. در جریان حضور نخست‌وزیر الجزایر در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، طرفین بر وجود اراده برای تقویت روابط دو کشور تأکید کردند. ما امیدواریم این روابط با این ماهیت ادامه یابد و دیدارهای دوجانبه مقامات هر دو کشور این روابط را قوی‌تر از قبل کنند.

العالم: آیا نشانه‌هایی برای تشکیل جلسه کمیته مشترک سیاسی ایران و الجزایر وجود دارد؟

مذاکراتی در این زمینه انجام شده و امیدواریم این جلسه امسال برگزار شود و در پایان سال جاری شاهد تشکیل کمیته مشترک سیاسی بین دو کشور باشیم.

پربیننده ترین خبرها