بازداشت 9 قاضی در عربستان

بازداشت 9 قاضی در عربستان
پنج‌شنبه 25 فروردين 1401 - 22:16

به دستور مستقیم بن سلمان، 9 قاضی در این کشور بازداشت شدند که پیش از این به وابستگی به وی‌ مشهور بودند.

العالم _ سعودی

اخبار دریافتی از عربستان سعودی حاکی از آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور برای صدور دستور بازداشت شدگان سابق یا افراد جدید آماده می‌شود چرا که بار دیگر وارد فاز دستگیری شده است.

رأی الیوم نوشت: بن سلمان در دور جدید بازداشت‌ها 9 قاضی را روز دوشنبه هفته جاری دستگیر کرد که بیشتر آنها از قضات شناخته شده سعودی هستند. این قضات با فرامین رسمی سلطنتی منصوب شده‌ بودند.

به گفته ناظران، این اقدام نشان می‌دهد که بن سلمان یا به سمت اقدامات تنبیهی بیشتر حرکت کرده است یا اینکه قصد دارد با آزادی زندانیان پیشین، چهره مخدوش خود را ترمیم کند.

سرآغاز این اقدام، آزادی «لجین الهذلول» و پس از آن «رائف بدوی» وبلاگ‌نویس لیبرال بود. هر چند این دو نفر حق سفر ندارند و همچنان تحت نظارت شدید هستند.

حساب های کاربری سعودی که اخبار بازداشتها در این کشور را منتشر می‌کنند، بازداشت این قضات را منتشر کردند. نکته جالب توجه این است که این افراد در محل کارشان بازداشت شدند و قصد بر آن بوده است که این اقدام رسانه‌ای شود.

این قضات به اتهام «خیانت بزرگ» بازداشت شدند، اتهامی که بر اساس قانون سعودی، مجازات آن اعدام است. البته مسئولان سعودی هنوز علت بازداشت این قضات را اعلام نکرده‌اند.

میان قضاتی که بازداشت شده‌اند، سه نفر از دادگاه بدوی تخصصی (تروریسم)، سه نفر از دادگاه تخصصی استیناف و سه نفر از دادگاه عالی- بالاترین دادگاه عربستان سعودی- هستند. موضوع قابل توجه دیگر این است که این افراد به بن سلمان وابسته بوده اند و وفاداری آنان به وی نیز محرز بوده است.

برخی از ناظران معتقدند که بازداشت این قضات مقدمه ای برای آزادی زندانیان خواهد بود زیرا این قضات عامل صدور حکم های مربوط به تروریسم و ​​خیانت بوده‌اند. البته گروه‌های حقوق بشری معتقدند که بازداشت این افراد، خودسرانه بوده و معلول مواضع انتقادی آنان علیه بن سلمان بوده است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا بن سلمان به ترمیم چهره مخدوش خود در آمریکا و غرب می‌اندیشد، به ویژه اینکه یکی از قضات بازداشت شده، «خالد اللحیدان» است؟ این فرد الهذلول را به اتهام تروریستی بازداشت کرده بود. جو بایدن رئیس جمهورآمریکا با ذکر نام الهذلول، خواستار آزادی وی شده بود.

«عبد العزیز بن مداوی الجابر» دومین قاضی است که بازداشت شده است. وی مسئول اعدام جمعی 81 نفر در ماه گذشته است. این اعدام شامل شمار زیادی از شیعیان در عربستان بود و باعث شد که سیل انتقادها از ریاض به راه افتد.

رأی الیوم در پایان تأکید کرد: بن سلمان، اللحیدان و الجابر را به همراه سایر قضات دستگیر کرد تا آنها را به سبب حکم هایی که صادر کرده‌اند، مجازات کند. البته صدور این حکمها با چراغ سبز او بوده است، ولی با بازداشت این افراد، وجهه خود را به عنوان یک مصلح، بهبود خواهد بخشید، همان گونه که درباره قتل جمال خاشقچی نیز بن سلمان ادعا کرد که بدون اطلاع یا رضایت وی اتفاق افتاده است. این احتمال وجود دارد که در روزهای آتی افراد بیشتری بازداشت شوند زیرا بن سلمان قصد دارد تاج و تخت خود را تثبیت کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها