اقدام ترکیه و قطر برای تشکیل ائتلاف جدید علیه بشار اسد

اقدام ترکیه و قطر برای تشکیل ائتلاف جدید علیه بشار اسد
جمعه 26 فروردين 1401 - 14:27

مخالفان سوریه، از زمان پیدایش خود همواره دچار چنددستگی و اختلاف نظر شدید بوده اند و در حال حاضر به علت دیدگاه های متفاوت، جنگ داخلی در سوریه، به ارکان ائتلاف موسوم به «ائتلاف سوریه» ضربه زده و آن را به دو «ائتلاف» تقسیم کرده؛ احتمالاً این اختلافات در آینده، به علت شکاف آشکاری که اخیراً بین مواضع ترکیه و قطر در این موضوع ایجاد شده است، بیشتر خواهد شد.

العالم – كشكول

مجموعه متنوع گروه‌های سیاسی، مخالفان تبعیدی، فعالان مخالف دولت و گروه‌های مسلح هنوز نتوانسته‌اند بر سر چگونگی برانداختن حکومت بشار اسد به توافق برسند.

گروه های متعدد تلاش کرده‌اند تا با تشکیل ائتلاف هایی، مخالفین سیاسی در سوریه را متحد کرده و با به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌المللی، از آن‌ها کمک مالی - تسلیحاتی دریافت کنند.

به طور مشخص، یک هفته پیش، ترکیه اقدامات گسترده ای را درباره «ائتلاف سوریه» آغاز کرد که با اقدام سالم المسلط رهبر آن، به برکناری 14 عضو شروع شد. به دنبال این اقدام، که منجر به خروج مخالفان گردید، بلوک مخالف، این تصمیم را خودسرانه تلقی و به آن اعتراض کرد؛ شش روز نگذشت که گروه های خارج شده، جنگ متقابل خود را علیه المسلط آغاز کردند و یک نهاد رقیب جدید با نام "ائتلاف ملی سوریه – جنبش اصلاحات" تشکیل دادند.

اختلاف بین ترکیه و قطر بر سر سوریه آشکار شد. قطر برای سرنگونی دولت سوریه تمام تلاش خود را کرد اما برعکس، در این دوره سخت طولانی و زمان بر، جهان شاهد استواری تاریخی توسط رهبر، ارتش و مردم سوریه بود و سوریه توانست از این مرحله از جنگ، عبور کند.

در اینجا آنکارا ضرورت دید که روند انحلال ائتلاف غیرترکیه ای (اعم از گروه های اپوزیسیون مورد حمایت آمریکا و یا حتی قطر) را آغاز کند. این روند به تصمیم المسلط مبنی برعزل تعدادی از اعضای ائتلاف سوریه منجر و در عین حال باعث رای گیری شد؛ در نتیجه عضویت چهار نهاد (جنبش اقدام ملی - جنبش انقلابی - بلوک ملی - جنبش مستقل کرد) پایان یافت.

چند ماه پیش، قطر تلاش کرد تا ریاض دستور بازگشت حجاب، نخست وزیر سابق سوریه را دوباره صادر کند، حجاب از برگزاری کنفرانسی برای متحد کردن مخالفان سوریه در قطر خبر داده بود، اما این "کنفرانس" به یک "سمینار گفتگو" صرف تبدیل شد چراکه ترکیه آشکارا با تلاش های قطر مخالفت کرد. این در حالی است که رهبر«ائتلاف» دستورات ترکیه را به صورت عدم همراهی با پروژه قطر و در عین حال، عدم تحریم آن اجرا کرد. و رهبر«ائتلاف» در سمپوزیوم حجاب به شکل صوری حاضر شد اما در عمل، به روند حذف رقبا در "ائتلاف" ادامه داد.

ما کاملاً آگاه هستیم که پروژه ترکیه در مورد "ائتلاف" در حمایت از رایزنی های آستانه یا "جلسات کمیته قانون اساسی" نیست، بلکه هدف آن پیوند دادن مخالفان سیاسی به شوراهای محلی است که با حمایت ترکیه در مناطق تحت کنترل ترکیه در سوریه ایجاد شده اند. بر اساس اظهارات سران نیروهای مخالف دولت سوریه هدف، تشکیل «هیئت مخالف» یکپارچه و مرتبط با خاک سوریه است. در نتیجه، ترکیه این ائتلاف را به دولت «هیات تحریر الشام» ( جنبش آزادی شام یا النصره سابق) در ادلب مرتبط خواهد کرد که توسط تروریست معروف ابومحمد الجولانی رهبری می شود که از دو سال پیش خود را را به حمایت ترکیه و آمریکا فروخت. با این کار، نیروهایش با حمایت ترکیه، کنترل خود را بر حومه حلب گسترش دادند و در کانال های تلوزیون آمریکایی، به عنوان پیک صلح ظاهر شد، که در نابودی رهبر "داعش" به نام "ابوابراهیم الهاشمی القرشی" نقش داشت.

اخراجی های ائتلاف سوریه ( ائتلاف اولیه و مادر) ، به ائتلاف جدیدی روی آوردند. شاید در حال حاضر بتوان ائتلاف اول را پس از جدایی مخالفان خط آنکارا، ائتلاف «ترکیه» نامید. ائتلاف جدید، برای انتخاب مسیرش، دو گزینه پیش رو دارد، که عبارتند از حمایت قطر و یا حمایت عربستان سعودی. اگر اختلافات میان اعضای ائتلاف ها بالا گیرد، شاهد تشکیل ائتلاف سوم و چهارم نیز خواهیم بود؛ زیرا پر واضح است عامل جدایی و در عین حال وحدت اعضای ائتلاف ها، دزدی و قدرت طلبی است. اعضای ائتلاف معمولاً یکدیگر را به انتشار پرونده های فساد مالی ، افشای دزدی ، سوء مدیریت مالی بودجه های دریافتی و مواردی از این قبیل تهدید می کنند، علاوه بر آن اتهامات ننگینی همچون «مزدور کشورهای عربی، ترکیه، غرب» و نیز «خیانت به مردم سوریه» به یکدیگر وارد می کنند که بر همگان آشکار است.

پربیننده ترین خبرها