گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق؛ ابزار دست آمریکا

گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق؛ ابزار دست آمریکا
پنج‌شنبه 25 فروردين 1401 - 19:32

کارشناسان مسائل گروه‌های تروریستی می گویند مشخص نیست که چرا آمریکا با داعش دشمنی می کند در حالیکه از حضورش در منطقه به ویژه برای احیای حضور نظامی خود در عراق بسیار سود برده است.

العالم – نظرکده

آنان افزودند که آمریکا در زمان جنگ عراق با داعش تانک ها و هواپیماهای مورد نیاز را به دولت این کشور اعطا نکرد بلکه در زمان المالکی از هواپیماهای ایرانی برای مقابله با داعش استفاده شد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که آمریکا نه فقط از حضور داعش دچار بحران نشد بلکه موجودیت این گروه برای هدف قرار دادن نظام سوریه، دولت عراق و نیروهای مقاومت توسط آمریکا بسیار مفید بود.

به گفته این کارشناسان، داعش عملا نوکر سیاست های آمریکا است به این دلیل که آمریکا از 90 درصد فعالیت داعش در سوریه و عراق چشم پوشی کرده است.

کارشناسان گفتند که زندان های نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت نظر آمریکا است مملو از هزاران داعشی می باشد و به همین دلیل به مکانی برای فرزندان داعشی‌ها تبدیل شده که قرار است در آینده جنگجو شوند.

کارشناسان استراتژیک گفتند که گاهی درگیری بین گروههای تروریستی توسط سازمان های اطلاعاتی برای تحقق اهداف تاکتیکی و تضعیف این گروهها طراحی می شوند تا هیچیک قادر به تصمیم گیری مستقل نباشند.

کارشناسان تأکید کردند ترور سرکرده سابق داعش نزدیک پست بازرسی هیئت تحریر الشام یا القاعده نشانه آن است که کسی که به این دو سازمان دستور می‌دهد، یکی است.

کارشناسان استراتژیک گفتند که آمریکا برای تثبیت رهبری عوض جمعه البدری از سران داعش در منطقه مغرب عربی تلاش می کند تا این رهبری جهانی نباشد و به اروپا آسیب نرساند.

از سوی دیگر، فعالان حزب کارگر انگلستان بعید می دانند که آمریکا خواهان نابودی داعش به ‌ویژه در سوریه و عراق باشد چرا که در سیاست‌های منطقه ای شان نوعی تبادل منافع بین آنها وجود دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها