هشدار آمریکا درباره اجرایی شدن توافقنامه امنیتی چین و جزایر سلیمان

هشدار آمریکا درباره اجرایی شدن توافقنامه امنیتی چین و جزایر سلیمان
شنبه 27 فروردين 1401 - 17:56

آمریکا به شدت نگران اجرایی شدن توافقنامه امنیتی چین با جزایر سلیمان است و به همین دلیل قصد دارد بار دیگر سفارت خود را در این کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام بازگشایی کند.

العالم ـ آمریکا

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست در گزارشی نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه با ابراز نگرانی در خصوص توافقنامه امنیتی بین چین و جزایر سلیمان اعلام کرد که این توافق، درها را برای استقرار نیروهای نظامی چین در این کشور اقیانوس آرام باز می‌کند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون در نشستی خبری اظهار داشت: ما باور داریم که امضای چنین توافقی می‌تواند به بی ثباتی در جزایر سلیمان منجر شده و درجه‌ای از نگرانی را برای تمامی جزایر منطقه اقیانوس آرام در پی داشته باشد.

وی افزود: ما به طور مشخص نگران این موضوع هستیم.

این موضوع به مساله‌ای بین کارشناسان سیاست خارجی بدل شده است. برخی اعتقاد دارند که این کشور جزیره‌ای می‌تواند به پایگاهی برای ارتش چین در جنوب اقیانوس آرام و تهدیدی برای استرالیا تبدیل شود. جزایر سلیمان در سال ۲۰۱۹، روابط دیپلماتیک خود را به نفع چین، با تایوان قطع کرد.

مقامات جزایر سلیمان موضوع ایجاد پایگاه نظامی برای چین در این کشور را رد کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، پکن پیش از این ایست‌های بازرسی را در مناطق مورد مناقشه در جنوب دریای چین ایجاد کرده که کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام درباره آنها ادعای مالکیت دارند. چین همچنین حضور نظامی مداومی در نزدیکی آب های جزیره مورد مناقشه سنکاکوس ژاپن دارد که چینی ها آن را دینائوس می خوانند.

پیشتر وزارت امور خارجه چین اعلام کرده بود که پکن و هانیارا (پایتخت جزایر سلیمان) از روز سی‌ام ماه مارس، چارچوب توافقنامه امنیتی را به طور دوجانبه آغاز کرده اند.

براساس پیش نویس رسمی این موافقنامه که بخشی از آن در شبکه های اجتماعی درز کرده، پکن این اجازه را خواهد داشت تا نیروهای نظامی خود را برای حفاظت از ایمنی کارکنان چینی و پروژه های بزرگ در جزایر سلیمان در این جزیره مستقر کند.

پیشتر استرالیا با اعزام «زد سسیلجا» وزیر امور توسعه بین المللی و اقیانوس آرام خود به جزایر سلیمان، به طور رسمی از این کشور خواسته بود تا توافقنامه امنیتی با چین را اجرایی نکند.

پربیننده ترین خبرها