وال‌استریت جورنال: عربستان رئیس‌جمهور فراری یمن را وادار به کناره‌گیری کرد

وال‌استریت جورنال: عربستان رئیس‌جمهور فراری یمن را وادار به کناره‌گیری کرد
دوشنبه 29 فروردين 1401 - 08:37

به نوشته وال‌استریت جورنال، عبدربه منصور هادی به وسیله مقامات سعودی در خانه اش حبس شده است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش العالم، وال‌استریت جورنال نوشت عربستان در هفته‌های اخیر به رئیس جمهور فراری یمن فشار آورده بود تا از سمت خود کناره‌گیری کند و اکنون نیز مقامات سعودی او را در خانه خود حبس کرده و ارتباطاتش را محدود ساخته‌اند.
عبدربه منصور هادی روز ۱۸ فروردین در حالی که یمن آتش‌بس شکننده‌ای را تجربه می‌کند از سمت رئیس‌جمهوری کناره گرفت و قدرت خود را به یک شورای جدید رهبری واگذار کرد.

وال‌استریت جورنال به نقل از مقامات سعودی و یمنی ناشناس نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، فرمان مکتوبی به هادی داده و از او خواسته قدرت را به این شورا که متشکل از هشت نماینده از گروه‌های مختلف یمنی است، واگذار کند.

به گفته این منابع مطلع، برخی مقامات سعودی برای متقاعد کردن هادی به استعفا تهدید کرده بودند مدارکی دال بر آن‌چه فساد او نامیده‌اند، منتشر کنند.

یک مقام سعودی به وال‌استریت جورنال گفت که هادی از زمان استعفا تاکنون در خانه خود در ریاض محبوس است و اجازه دسترسی به تلفن ندارد.

اما یک مقام دیگر سعودی می‌گوید از آنجا که جناح‌های مختلف یمنی اعتماد خود به توانایی هادی را از دست داده بودند، او تشویق به استعفا شد.

به هر حال عربستان سعودی از اعلام استعفای هادی استقبال کرده و وعده کمک سه میلیارد دلاری به این کشور جنگ‌زده داده است.

دولت فراری هادی درگیر جنگی هفت ساله با ارتش و انصارالله یمن بوده است که به‌رغم مداخله نظامی عربستان سعودی و متحدان عرب آن کنترل صنعا و بیشتر نواحی شمال یمن را در اختیار دارند. هادی نیز پس از سقوط صنعا و پیشروی ارتش یمن به سمت بندر جنوبی عدن که آخرین پایگاه او محسوب می‌شد به عربستان سعودی گریخت.

پربیننده ترین خبرها