شورای ریاستی یمن؛ کوهی که موش آورد

شورای ریاستی یمن؛ کوهی که موش آورد
يکشنبه 28 فروردين 1401 - 14:31

پس از تغییر و تحولاتی که عربستان به تازگی در ساختار حکومتی وابسته به خود در یمن ایجاد کرده است و تأسیس شورای ریاستی 7 نفره به جای منصور هادی و معاونش علی محسن الاحمر، اختلافاتی بین اعضای این شورا در سایه کشمکش بر سر تقسیم قدرت و ثروت، ظاهر شده است.

العالم - نظرکده

رسانه‌های یمنی بر این عقیده‌اند که اختلافات موجود، بازتابی از وضعیت گرداننده گان اصلی حکومت جدید در خارج از مرزهای یمن است؛ از آنجا که این شورا را طرف های خارج پی ریزی کرده اند که هر یک اهداف و مطامع خاصی خود را دنبال می کنند لذا شاهد غلبه نوعی ناکارآیی و تناقض در میان 8 مزدوری هستیم که در این شورا عضو و از قدرت میدانی برخوردار هستند.

کارشناسان رسانه ای یمنی خاطرنشان کرده اند که برخی طرف ها مثل شورای انتقالی که مسلح هستند و فعالیت میدانی دارند و برخی عناصر وابسته به حزب الاصلاح به خاطر حفظ قدرت و امکانات خود حاضر نشده اند وارد این شورا شوند؛ آنها سهم بزرگتری از قدرت را می طلبند تا بتوانند عناصر و افراد خود را در پست های کلیدی دولتی یا استانی به خدمت بگیرند از این رو شاهد بروز زودهنگام اختلافات هستیم.

همزمان برخی اعضای تیم مذاکره کننده یمنی گفته اند که این اولین بار در طول تاریخ است که یک رئیس جمهور، 7 معاون دارد. آنها با اشاره به اختلافات موجود بین این افراد، تصریح کرده اند که برخی از این افراد، مزدور عربستان هستند و برخی مزدور امارات و هر یک، نقشه ها و برنامه های خاص خود یا حزب و جناحش را دنبال می کند به همین دلیل است که وقتی دور یک میز می نشینند دچار اختلاف می شوند چون دیدگاه و نگرش و هدف واحدی ندارند آنها حتی یک وطن هم ندارند که به خاطر آن مبارزه کنند. آنها فقط به دنبال غارت وطن هستند.

بر این اساس فعالان سیاسی می‌گویند آنچه که در ریاض در حال وقوع است یک نمایش فکاهی برای به دست گرفتن کنترل دوباره یمن است؛ این نمایش چیزی شبیه همان نمایشی است که در قالب طرح خلیج فارس نمود یافت و بعدا بهانه ای برای تجاوز وحشیانه به یمن شد. این نمایش مسخره امروز با عنوان گفتگوی یمن اجرا می شود که هدف اصلی آن اجرای نقشه های خاص عربستان و شورای همکاری است و هیچ ارتباطی به گفتگوی یمن ندارد.

کارشناسان و تحلیل گران بر این عقیده اند که تشکیل "شورای ریاستی" به رهبری رشاد العلیمی و به دستور ائتلاف سعودی در واقع تلاشی است برای بازسازی فضای سیاسی متناسب با خواسته ها و سلیقه های ائتلاف تجاوز؛ کما اینکه طرف گفتگوی یمنی هم باید ائتلاف متجاوز باشد زیرا این شورا اصلا نماینده یمنی ها نیست.

تحلیل گران سیاسی همچنین اقدام آمریکا به تأسیس نیروی دریایی مشترک با حضور 34 کشور، به بهانه تأمین امنیت دریای سرخ را تلاشی برای تضمین حضور در دریای سرخ و باب المندب و دریای عمان می دانند تا بعدها چنانچه نماینده سازمان ملل موفق شد نمایندگان ائتلاف متجاوز و نمایندگان ملت یمن را دور میز مذاکره جمع کند، از آن به عنوان یک اهرم فشار علیه صنعا استفاده کند. همچنین بتواند از منافع رژیم صهیونیستی – که تجارت خارجی اش به میزان 90 درصد از طریق دریاست – حمایت کند.

پربیننده ترین خبرها