اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال 4.8 درصد رشد کرد

اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال 4.8 درصد رشد کرد
دوشنبه 29 فروردين 1401 - 10:18

زنجیره‌ای از تحولات خارجی و شیوع کووید-19 در چین ممکن است تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی دومین اقتصاد بزرگ جهان را با دشواری مواجه کند.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، اداره ملی آمار چین روز دوشنبه اعلام کرد اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 4.8 درصد رشد کرده است و نسبت به "چالش های مهم" پیش رو هشدار داد زیرا بروز مجدد ویروس کرونا هدف بلندپروازانه سالانه پکن را تهدید می کند.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در نیمه دوم سال گذشته با رکود ملکی و مقررات سخت‌گیرانه نظارتی مواجه بود.

اما رویکرد صفرِ مطلق کووید-19 پکن در چندین شهر در سال جاری، زنجیره‌های تامین را مسدود کرده و ده‌ها میلیون نفر را - از جمله در مراکز پویای اقتصادی شانگهای و شنژن و همچنین مرکز مهم شمال شرقی جیلین - محدود کرده است.

اداره ملی آمار چین، NBS، روز دوشنبه اعلام کرد رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اول 4.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است، رقمی که بالاتر از انتظارات تحلیلگران بوده و در ماه های پایانی سال 2021 به 4.0 درصد رسیده بود.

اما داده‌ها به‌طور کامل تأثیر قاطع قرنطینه در شانگهای را - که میلیون‌ها نفر را برای چندین هفته در خانه‌هایشان نگاه داشته است - منعکس نمی کند.

محدودیت‌های ویروسی که در ماه مارس شهرهای کلیدی چین را تحت تأثیر قرار دادند، خرده‌فروشی را نیز تحت تأثیر قرار داد و نرخ بیکاری را افزایش داد.

در یک دوره سیاسی مهم برای رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ، که به دنبال یک دوره دیگر قدرت در کنگره حزب است که در اواخر سال جاری برگزار می‌شود، تحقق پیش‌بینی مقامات برای دستیابی به هدف رشد سال کشور یعنی حدود 5.5 درصد دشوار به نظر می‌رسد.

فو لینگهوی، سخنگوی NBS روز دوشنبه گفت: با پیچیده شدن و نامطمئن شدن محیط داخلی و بین المللی، توسعه اقتصادی با مشکلات و چالش های قابل توجهی مواجه است.

هفته گذشته، شرکتهای خودروسازی از جمله اکسپنگ و فولکس‌واگن نسبت به اختلالات شدید در زنجیره تامین و احتمالاً توقف کامل تولید در صورت تداوم قرنطینه 25 میلیون نفری شانگهای هشدار دادند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها