محکومیت‌های عربی-اسلامی در هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

محکومیت‌های عربی-اسلامی در هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
دوشنبه 29 فروردين 1401 - 12:05

در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، کشورهای عربی و اسلامی با صدور بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم کردند.

العالم - اروپا

کشورهای عربی و اسلامی روز گذشته (یک‌شنبه) آتش زدن قرآن کریم در شهر لینکوپینگ سوئد توسط یک عنصر نژادپرست دانمارکی-سوئدی را محکوم کردند؛ اقدامی که موجب به راه افتادن موج خشونت و اعتراضات بزرگی شد.

طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱» وزارت امور خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای، اهانت‌های عمدی به قرآن کریم توسط افراطیون و تحریک احساسات مسلمامان را محکوم کرد. ریاض در ادامه بیانیه خود بر اهمیت تلاش برای گسترش ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا و همزیستی، نفی نفرت، افراط‌گرایی و جلوگیری از سوء استفاده از همه ادیان و توهین به مقدسات تأکید می‌کند.

وزارت امور خارجه عراق نیز به نوبه خود اعلام کرد که مراتب اعتراض دولت به سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم را به کاردار سفارت سوئد در بغداد ابلاغ کرده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ی خود گفت که سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم به این شیوه‌ای که تحریک احساسات مسلمانان را به همراه داشت، توهین فوق‌العاده حساسی به مقدسات آنان تلقی شد.

«هیثم ابوالفول» سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اردن نیز از جانب امان، خاطرنشان کرد: «این اقدام محکوم و مردود است و با تمام ارزش‌ها و اصول دینی، اصول حقوق بشری و آزادی‌های اساسی مغایرت دارد؛ علاوه بر آن به احساسات نفرت‌آمیز و خشونت‌بار نیز دامن زده و همزیستی مسالمت‌آمیز را تهدید می‌کند».

وزارت امور خارجه قطر هم ضمن محکومیت این هتک حرمت به قرآن کریم، آن را «اقدامی تحریک‌آمیز و خطرناک برای احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان» توصیف کرد.

«محمد مختار» وزیر اوقاف مصر نیز اذعان کرد: «سوزاندن قرآن توسط هر یک فرد افراط‌گرا و نژادپرست، اقدامی نفرت‌انگیز است که احساسات همه مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند؛ این هتک حرمت به تنفر دامن زده و به دعوت‌ها برای صلح انسانی و همزیستی جهانی آسیب می‌رساند».

دو روز گذشته (شنبه) یک عنصر نژادپرست به نام «راسموس پالودن» رهبر حزب راست گرای افراطی در دانمارک، اقدام به سوزاندن قرآن در یکی از محله‌ها در سوئد کرد. این اقدام که به بهانه آزادی بیان تحت حمایت پلیس این کشور صورت گرفت، موجب واکنش‌های گسترده‌ای شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها