دروغ‌پردازی شبکه سعودی درخصوص سردار سلیمانی با استناد به یک سریال تخیلی مصری

دروغ‌پردازی شبکه سعودی درخصوص سردار سلیمانی با استناد به یک سریال تخیلی مصری
سه شنبه 30 فروردين 1401 - 22:21

سومین فصل از سریال الاختبار (انتخاب) که بر اساس دروغ‌پردازی، ترکیب داستان‌های متضاد و تحریف تاریخ در راستای بدنام کردن اخوان المسلمین در کشور مصر در حال پخش است.

العالم – مصر

هدف دیگر این سریال، اعطای نوعی قداست به عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع آن زمان و رئیس جمهور کنونی مصر است و نکته عجیب آنجاست که شبکه سعودی العربیه برای پیشبرد اهداف خود به این سریال تخیلی به چشم یک مستند نگاه کرده است!

بر کسی پوشیده نیست که رژیم کنونی مصر در سال 2013 بر اساس این توهم ایجاد شد که هدفش نجات کشور از دست اخوان المسلمین است و از آن زمان تاکنون حمله بسیار شدیدی را علیه این گروه رهبری می کند که شامل محاکمه های گروهی، حبس، انفصال از خدمت و اعدام دسته جمعی اعضای این گروه است.

حتی هواداران اخوان المسلمین اعم از هنرمندان و فوتبالیست ها از این اقدامات دولت در امان نماندند، لذا این سریال که کاملا تحت نظارت سازمان اطلاعات مصر تولید شده است، هرگز نمی تواند بی‌طرف یا غیرسیاسی باشد و حتی نمی تواند تاریخ مصر در آن مقطع را به شکلی غیرجانبدارانه بیان کند.

این سریال به شکلی منفی به دوران حکومت محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر می پردازد و مانند السیسی می خواهد اینگونه وانمود کند که اخوان المسلمین به مصر خیانت کرده و با نیروهای و سازمان های تروریستی خارجی همکاری داشته است یعنی همان اتهاماتی که علیه رهبران این گروه مطرح و به خاطر آن حکم اعدام دسته جمعی آنها صادر شد.

شرکت سازنده این سریال وابسته به سازمان اطلاعات مصر است و حتی رسانه های عربی و غربی از ابتدای فیلمبرداری سریال اعلام کردند که مقامات اطلاعاتی مصر بر تولید آن نظارت دارند.

حتی برخی گفتند سرتیپ محمود السیسی که در زمان ریاست سرلشکر عباس کامل به اداره کل اطلاعات منتقل شده بود، شخصاً بر تولید سریال و تصویربرداری آن نظارت دارد تا به بهترین شکل، نظام فعلی را به تصویر بکشد.

تولیدکنندگان این سریال ادعا می‌کنند که شخصیت‌های آن واقعی هستند، اما بیشتر منتقدان معتقدند که این سریال ترکیبی از درام و داستان پردازی دستگاه‌های امنیتی، هنری و اطلاع رسانی نظام سیسی برای القای منویات این نظام به بینندگان و شستشوی مغزی مردم مصر است.

نکته خنده دار آن است که برخی از رسانه های عربی از این سریال برای تایید داستان های ساختگی خود استفاده کردند، مانند رسانه های عربستانی و اماراتی به ویژه العربیه که داستان خیالی خود درباره سفر شهید قاسم سلیمانی به مصر و دیدارش با رهبران اخوان المسلمین و خزعبلاتی مانند تشکیل سپاه پاسداران و امثال آن در مصر را تکرار کردند.

با علم به اینکه حتی در این سریال تخیلی اصلا به شخصیت سردار سلیمانی اشاره نشده است بلکه فردی به نام «یامن عدنان» را نشان می دهد که می گوید یک افسر اطلاعاتی خارجی است و با گذرنامه جعلی وارد مصر شده است.

چنین ادعایی برای مرتبط دانستن اخوان المسلمین با طرفهای خارجی و توطئه آن علیه مصر مطرح شده و العربیه کوشید با سوء استفاده از این سریال، اقدام به ایجاد شبهه درباره شهید سلیمانی کند که البته با شکست مواجه شد.

این سریال یک سریال سیاست زده با روحیه مزدوری برای مقدس نشان دادن السیسی به عنوان قهرمان ملی و مخدوش کردن وجهه اخوان المسلمین است غافل از اینکه مردم مصر بزرگترین منتقد این سریال هستند، سریالی که هرگز بیانگر واقعیت آن مقطع از تاریخ مصر نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها