عذرخواهی نخست وزیر انگلیس بابت «پارتی‌گیت» مانع از موج انتقادات نشد

عذرخواهی نخست وزیر انگلیس بابت «پارتی‌گیت» مانع از موج انتقادات نشد
چهارشنبه 31 فروردين 1401 - 14:38

نخست‌وزیر انگلیس با وجود عذرخواهی در پارلمان بابت نقض قوانین کرونایی و حضور در«پارتی‌گیت»، با موجی از انتقادات هم حزبی‌ها و احزاب رقیبش مواجه شده است.

العالم _ انگلیس

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در جلسه عصر سه‌شنبه پارلمان بابت نقض قوانین محدودکننده دوره اوج شیوع ویروس کرونا عذرخواهی کرد اما از موج انتقادات در امان نماند.

بوریس جانسون پس از دریافت نامه جریمه رسمی بابت نقض قوانین محدودکننده کرونا از سوی پلیس انگلیس، مجبور شد در جلسه پارلمان عذرخواهی کند.

نخست‌وزیر انگلیس در حالی برای شهروندان قوانین سختگیرانه‌ وضع کرده است که در چندین مهمانی از جمله جشن تولدش حاضر شده بود.

لو رفتن حضور جانسون و اعضای دولتش در این مهمانی‌ها به رسوایی «پارتی‌گیت» معروف شده است.

جانسون با این حال در جلسه پارلمان ادعا کرد که خبر نداشته است که حضورش در این مهمانی‌ها، نقض قوانین محدودکننده کرونایی محسوب می‌شده اند.

«کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنشی تند، جانسون را به بی‌صداقتی متهم کرد و گفت: نخست‌وزیر «احترامی برای فداکاری‌های جامعه بریتانیا قائل نبوده است».

استارمر همچنین بوریس جانسون را «مردی بی‌شرم» توصیف کرد و به راه افتادن تحقیقاتی را درباره دروغگویی جانسون خواستار شد.

در این میان حتی «مارک هارپر» قانون‌گذار هم‌حزبی جانسون نیز پس از عذرخواهی او در جلسه پارلمان گفت: «دیگر فکر نمی‌کنم که او لیاقت دفتر [نخست‌وزیری] را داشته باشد».

این قانون‌گذار محافظه‌کار افزود: جانسون قوانین را زیر پا گذاشته است و حالا از افراد حاضر در نیمکت‌های پارلمان می‌خواهد از تخلفاتش دفاع کنند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز پنجشنبه به لایحه حزب کارگر رأی خواهند داد که تحقیق درباره اقدام جانسون به گمراه کردن پارلمان را میسر خواهد کرد.

استارمر با اشاره به فداکاری‌های کادر درمان و خانواده‌های فراوانی که در انگلیس بابت شیوع کرونا داغدار شده‌اند، خطاب به نمایندگان حزب محافظه‌کار گفت: باید فرصت را مغتنم بشمارند و از شر جانسون در حزبشان خلاص شوند.

جانسون برای منحرف کردن بحث پارلمان، مسئله بحران اوکراین را پیش کشید و گفت از این انتقادات به عنوان فرصتی برای بهبود عملکرد دولتش در حمایت از اوکراین استفاده خواهد کرد.

پس از برگزاری جلسه پارلمان، «اندرو مار» تحلیل‌گر مسائل سیاسی در انگلیس با حضور در رادیو «ال‌بی‌سی» گفت: جانسون اولین نخست‌وزیر انگلیس است که قوانینی را که خودش وضع کرده، زیر پا گذاشته است اما محافظه‌کاران در پارلمان اراده یا قصدی برای برکناری او ندارند.

این تحلیل‌گر انگلیسی افزود: «آنها (قانون‌گذاران)، انواع بهانه‌ها و توجیهات را گفتند و شنیدند. فکر می‌کنم آنها اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند و رأی‌دهندگان انگلیسی، قانون‌شکنی‌های خانه شماره ۱۰ در زمان شیوع کرونا را در حافظه خود نگه خواهند داشت و محافظه‌کاران به رهبری جانسون را تنبیه خواهند کرد».

در همین حال پس از مطرح شدن بحث تحقیق درباره دروغگویی جانسون، روزنامه «میرِر» نوشت: جانسون قصد دارد به قانون‌گذاران هم‌حزبی خود دستور دهد مانع این تحقیقات شوند.

روزنامه میرر افزود: یکی از وزرای جانسون گفته است که دولت انگلیس با این تحقیقات مخالف است و در حال حاضر تحقیقات دیگری درباره دولت در حال انجام است که ابتدا باید به آنها رسیدگی شود.

به گزارش فارس، درصورت تصویب این لایحه، کمیته منتخب پارلمان انگلیس اسناد و شواهد به‌دست آمده را که به جریمه جانسون و اطرافیانش منجر شده است، فرا می خواند و درخصوص دروغگویی نخست‌وزیر تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها