شروط شورای انتقالی جنوب یمن و تماس تلفنی «بلینکن» با «العلیمی»

شروط شورای انتقالی جنوب یمن و تماس تلفنی «بلینکن» با «العلیمی»
جمعه 2 ارديبهشت 1401 - 14:36

شورای انتقالی جنوب یمن فهرستی از مطالبات خود را به شورای ریاستی جدید که در عدن فعالیت خود را آغاز کرده تحویل داد.

العالم - یمن

شورای انتقالی جنوب یمن با وجود مشارکت در شورای رهبری جدید که در عدن تشکیل شده، شرط‌هایی را که در زمان حکومت عبد ربه منصور مطرح می‌کرد، بار دیگر تکرار کرد.

این شورا که پیش‌تر خواستار جدایی منطقه جنوبی یمن شده بود، در نشستی که پنج‌شنبه شب به ریاست«عیدروس الزبیدی»، رئیس شورای انتقالی جنوب که هم‌اکنون نایب رئیس شورای ریاستی یمن است، برگزار کرد؛ خواستار «رسیدگی به مسائل مربوط به معیشت ساکنان جنوب یمن و تأمین خدمات و جلوگیری از کاهش ارزش پول و پرداخت حقوق و آغاز روند توسعه و بازسازی استان‌های جنوبی» شد.

این شورا همچنین خواستار بازسازی ساختار وزارتخانه‌های دفاع و کشور و بازسازی دستگاه مرکزی نظارت و بازرسی و اصلاح نظام اقتصادی و مالی یمن شد.

در این بیانیه همچنین خواسته شده که نیروهای حکومتی یمن استان‌های جنوبی را تخلیه کنند.

این در حالی است که شورای انتقالی جنوب از انتقال قدرت از «عبدربه منصور هادی» به شورای ریاستی بیشترین استفاده را برده و در این شورا 6 مقام ارشد دارد.

شورای انتقالی جنوب که یک گروه جدایی‌طلب و برخوردار از حمایت امارات است امنیت شهر عدن، پایتخت دولت مورد حمایت عربستان، را نیز در اختیار دارد.

شورای انتقالی جنوب در ماه ژوئن 2020 ناگهان از دولت ائتلافی مورد حمایت عربستان در عدن جدا شد و کودتایی علیه آن را آغاز کرد.

بعدتر با وساطت عربستان توافقاتی میان این شورا و دولت عبدربه منصور هادی انجام شد هرچند این شورا بارها تکرار کرد که از مطالبه اصلی خود درباره استقلال جنوب یمن کوتاه نخواهد آمد.

رایزنی بلینکن با «رشاد العلیمی»

وزیر خارجه امریکا بر ضرورت برپایی دولت «فعال و شفاف» در یمن به منظور تقویت تلاش‌ها برای پایان نزاع و حمایت از حقوق بشر تأکید کرد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا، در تماس تلفنی با «رشاد العلیمی»، رئیس هیئت ریاستی یمن، انتخاب وی به این سمت را تبریک گفت و تأکید کرد که یمن باید شاهد تشکیل دولتی فعال و شفاف باشد که تلاش‌ها برای پایان دادن به نزاع یمن را تقویت کند.

او همچنین بر حمایت امریکا از آتش‌بس موقت در یمن تأکید کرد و آن را فرصتی برای امدادرسانی به ملت یمن دانست.

وی همچنین بر ضرورت بازگشایی مسیرهای منتهی به استان تعز و دیگر مناطق یمن و استفاده از تحولات مثبت کنونی برای تثبیت آتش‌بس دائمی و تحقق صلح فراگیر تأکید کرد.

در 7 آوریل گذشته، «عبدربه منصور هادی»، رئیس حکومت مورد حمایت عربستان در یمن، با کناره‌گیری از این مقام، اختیارات خود را به هیئت ریاستی جدید واگذار کرد.

این هیئت هفته گذشته با ورود به عدن فعالیت خود را آغاز کرده است.

در اول آوریل، «هانس گروندبرگ»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل، از آغاز اجرای آتش‌بس دوماهه در یمن خبر داد.

واکنش سازمان ملل و اتحادیه اروپا به اولین پرواز تجاری از فرودگاه صنعا

سازمان ملل و اتحادیه اروپا از اعلام موعد اولین پرواز تجاری از فرودگاه صنعاء به مقصد امان پس از 6 سال توقف استقبال کردند.

روز چهارشنبه سازمان هواپیمایی یمن در صنعا اعلام کرد که اولین پرواز تجاری از فرودگاه صنعاء روز یکشنبه آینده به مقصد امان، پایتخت اردن، انجام خواهد شد.

پیش از آن «احمد عوض بن مبارک»، وزیر خارجه دولت مورد حمایت عربستان در یمن، نیز از هماهنگی با مصر و اردن برای آغاز پروازها از فرودگاه صنعاء خبر داده بود.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، به نمایندگی از فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن، بیانیه‌ای را قرائت کرد که در آن از حمایت ارزشمند اردن و همکاری سازنده مقامات یمنی قدردانی و این اقدام مهم را به ملت یمن تبریک گفته شده است.

در این بیانیه تأکید شده است که سازمان ملل به اقدامات خود برای تضمین پایبندی همه طرف‌ها به همه مواد آتش‌بس دو ماهه در یمن تا رسیدن به راه حل سیاسی دائمی در این کشور ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام موعد اولین پرواز از فرودگاه یمن را «گام مهمی در مسیر صلح در یمن» دانست.

در این بیانیه از کشور اردن و از دولت مورد حمایت عربستان بابت همکاری و حمایت از اجرای این طرح قدردانی شده است.

در اول آوریل، «هانس گروندبرگ»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل، از آغاز اجرای آتش‌بس دوماهه در یمن خبر داد.

یکی از مفاد این آتش‌بس از سرگیری پروازهای تجاری از فرودگاه صنعاء به صورت دو پرواز در هفته یکی به اردن و دیگر به مصر بود. فرودگاه صنعاء از سال 2016 از کار افتاد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها