خشم رئیس‌جمهور فرانسه از سفر نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین

خشم رئیس‌جمهور فرانسه از سفر نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین
شنبه 3 ارديبهشت 1401 - 14:10

بر اساس گزارش‌ها، رئیس‌جمهور فرانسه خشم خود را از سفر ناگهانی نخست‌وزیر انگلیس به کی‌یف که برنامه‌های او برای سفر مخفیانه به اوکراین را به حاشیه برد، بر سر مشاورانش خالی کرد.

العالم - اروپا

«بوریس جانسون» روز نهم آوریل (۲۰ فروردین) در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و سفارت اوکراین در لندن عکسی از نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور اوکراین را با عنوان «سورپرایز» در توییتر به اشتراک گذاشت.

داونینگ استریت بعداً ادعا کرد که سفر نخست‌وزیر انگلیس برای نشان دادن «همبستگی» با اوکراین انجام شد و در عین حال جانسون در این سفر از ارائه کمک‌های نظامی و مالی جدید به اوکراین خبر داد.

اقدامی که طبق گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به نقل از رسانه‌های فرانسوی، خشم رئیس‌‌جمهور فرانسه را برانگیخت و برنامه‌های او برای سفر به اوکراین را تحت شعاع قرار داد. گفته می‌شود رئیس‌جمهور فرانسه که در دور دوم انتخابات این کشور در روز یکشنبه با «مارین لوپن» رقابت می‌کند، به دلیل اقدام «پوپولیستی» نخست‌وزیر انگلیس با مشاورانش بدخلقی کرده است.

ماکرون که به دنبال جلب حمایت بیشتر رأی دهندگان در انتخابات تنگاتنگ ریاست‌جمهوری فرانسه است، امیدوار بود به عنوان یک رهبر اتحادیه اروپا به کی‌یف برود. یک روزنامه طنزنویس فرانسوی در این خصوص نوشت: مانور سریع جانسون که تمجیدها را برانگیخت، میدان را از ماکرون گرفت.

طبق این گزارش، ماکرون با توجه به اقدامات نخست‌وزیر انگلیس که به دنبال جلب نظر کی‌یف است، در حالی که در داخل کشورش بر سر مهمانی‌ها در دفتر نخست‌وزیری در دوران قرنطینه کرونا مورد انتقاد قرار دارد، بشدت عصبانی شد و گفت: بسیار آزاردهنده است که می‌بینیم جانسون هنوز این ظرفیت را دارد که خودش را در جلو و مرکز قرار دهد، در حالی که از ابتدای این (درگیری‌ها در اوکراین)، واقعاً کار زیادی انجام نداده است. این پوپولیسم است. او (جانسون) مدام تکرار می‌کند «پوتین باید شکست بخورد» اما هیچ چیز پشت این کلمات نیست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بسیاری از منتقدان هدف از مواضع و اقدامات ضد روسی جانسون از زمان آغاز بحران اوکراین را منحرف کردن توجهات از کاستی‌های داخلی او می‌دانند.

نخست‌وزیر انگلیس که در دوران اوج همه‌گیری کرونا قوانین سختگیرانه‌ای را برای شهروندان این کشور وضع کرده بود، خود در چند مهمانی از جمله جشن تولدش حاضر شد. لو رفتن حضور وی و اعضای دولتش در این مهمانی‌ها به رسوایی پارتی‌گیت معروف شده است. نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز پنجشنبه به تحقیق درباره دروغ‌گویی بوریس جانسون به پارلمان، رأی قاطع دادند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها