یمن| استقبال انصارالله از انسانیت

یمن| استقبال انصارالله از انسانیت
دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 - 21:14

العالم _ یمن

خبر:

انصارالله یمن با هدف احترام به صلح به شکلی یکطرفه 42 اسیر ائتلاف را آزاد کرد این در حالی است که همچنان از پرواز وعده داده شده به عمّان از فرودگاه صنعا ممانعت به عمل می آید.

تحلیل:

- در حالی که نزدیک به یک سوم از کشتی های وعده داده شده در الحدیده اجازه پهلو گرفتن پیدا کرده اند اما همچنان هیچ پروازی ازفرودگاه صنعا به مقصد اردن صورت نپذیرفته است. حسب منابع مطلع اصرار ائتلاف بر بهره گیر مسافران از روادید های صادره ازسوی دولت هادی مانع اصلی ماجراست.

- واقعیت راه حل اخیر سعودی برای بیرون رفتن از معرکه یمن ان است که سعودی در سایه ارائه این راه حل و خلع هادی و محسن الاحمر می کوشد تا به طوری ابرومند ازمیدان نبرد یمن فرارکند ودرواقع یمنیها را درمقابل یکدیگر قراردهد.این فریب را انصارالله بخوبی متوجه شده است و به همین خاطر در واکنش به تاسیس "شورای رهبری ریاست جمهوری" اعلام کرد طرف مقابل دولت نجات ملی یمنی ها نیستند.

-سعودی و امارات با انتخاب ومعرفی 8 نماینده ازوابستگان خود در واقع ارزوی مذاکراتی را در سر می پرورانند که در یک طرف میز انصارالله تنها و در طرف دیگر 8 نماینده از گروه های مختلف و متعدد یمنی قرار داشته باشند.

- در حمله مشترک سعودی و امارات به شبوه و مارب دو کشور منتهای سعی خود را به کار بردند تا خود و یا دست نشاندگانشان با دستی برتر پشت میز مذاکره ای بنشینند که در آن انصارالله مجبور به پذیرش شروط انها باشد.

- واقعیت دیگر میدان یمن آن است که سعودی تنها و تنها در فکر خروج آبرومندانه از بحران یمن است و اصراری برافزودن بر هزینه های 400 میلیارد دلاریش در این جنگ را ندارد اما امارات همچنان بر این مساله اصرار دارد که حوزه تسلط و نفوذ خود بر جزایر یمنی را حفظ و تقویت کند. اینکه این دو راهبرد متعارض در کجا و چه زمانی مجددا در قالب اختلاف منافع دو کشور در یمن سربازکند را باید منتظر ماند و دید.

-اینکه ایا واقعا سعودی و امارات موفق بشوند جنگ یمن با اشغالگران را به جنگی یمنی –یمنی تبدیل کنند بسیار دور ازذهن است چرا که نه شرایط جنگی کنونی حاکم و نه توان انصارالله و دولت نجات ملی قابل مقایسه با سال های اولیه شروع جنگ نیست.

-اینکه درسایه مذاکرات روبه پیشرفت ایران-سعودی ابی برای سعودیها درجنگ یمن گرم شود محل تردید جدی است.ایران همواره اعلام کرده است اولا موضوع یمن مرتبط با یمنیهاست وثانیا هیچ راهی جز راه سیاسی به برون رفت ازاین بحران ختم نخواهد شد.

-انصارالله درعمل نشان داده است که ازهر راه حلی که شان ملت یمن را لحاظ کند وبرای مقاومت 8ساله یمنیها ارزش قائل شوداستقبال خواهد کرد اما ودرعین حال مدام تاکید کرده است که درمقابل هرگونه تحمیل وتهدیدی بشدت واکنش نشان خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها