شاه اردن: برای حمایت از مقدسات قدس، تمام تلاش خود را می‌کنیم

شاه اردن: برای حمایت از مقدسات قدس، تمام تلاش خود را می‌کنیم
دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 - 22:12

شاه اردن در تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که باید مسئله فلسطین بر اساس راهکار دو دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین حل شود.

العالم - اردن

عبدالله دوم شاه اردن بعد از ظهر امروز دوشنبه با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی برقرار و بر «تداوم تلاش برای برقراری صلح در منطقه و جهان» تأکید کرد.

کاخ پادشاهی اردن با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که عبدالله دوم، در گفت‌وگو با بایدن، روابط و مشارکت بین دو کشور و راههای گسترش آن در همه زمینه‌ها را بررسی کرده است.

در سایت کاخ پادشاهی اردن آمده است، عبدالله دوم در خصوص مسئله فلسطین «بر اهمیت تداوم هماهنگی و تلاش در همه زمینه‌ها برای جلوگیری از تکرار حملات به شهر قدس و مقدسات و ساکنان آن» تأکید کرد.

شاه اردن با بیان اینکه این حملات می‌تواند فرصت صلح را از بین ببرد و باعث افزایش تنش شود، خاطر نشان کرد، باید تلاشها برای برقراری صلح عادلانه و فراگیری افزایش یابد که حقوق مشروع ملت فلسطین را بر اساس راهکار دو دولتی محقق کند.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف، گفت که باید به وضعیت تاریخی و حقوقی مسجدالاقصی احترام گذاشت و اردن نیز برای حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی قدس، همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

در همین ارتباط، هزاران نفر از مردم امّان، پایتخت اردن هفته گذشته، پس از اقامه نماز جمعه به خیابان‌ها آمده و علیه جنایات رژیم صهیونیستی شعار دادند. معترضان به جنایات صهیونیست‌ها به خصوص در مسجدالاقصی، یک صدا خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از اردن و لغو قرارداد ننگین «وادی العربه» (امضاء به سال ۱۹۹۴) میان امان و تل آویو شدند.

تظاهرات کنندگان که به دعوت ائتلاف «تجمع ملی برای حمایت از مقاومت» (متشکل از گروههای سیاسی و گروههای مردم‌نهاد) به خیابان‌ها آمده بودند شعار می‌دادند: مرزها را باز کنید، میلیون‌ها نفر آماده شهادت در راه قدس هستند.» آن‌ها همچنین به ادامه صادرات خرید گاز از رژیم صهیونیستی که در واقع جزو دارایی مردم فلسطین است، اعتراض داشتند.

اردن مسأله تولیت اماکن مقدس اسلامی فلسطین را خط قرمز خود می‌داند و همواره اعلام کرده است که بر اساس قوانین بین‌المللی و سابقه تاریخی، اختیارات مربوط به اداره مسجد الاقصی و ورود و خروج به این محل، در اختیار اردن است و این کشور هیچ گونه تغییری را در این زمینه نمی‌پذیرد. در متن توافق عادی‌سازی روابط میان اردن و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ نیز، تل آویو تولیت مسجدالاقصی را حق اردن دانسته است.

از این رو امان همواره خود را بیش از دیگران محق استیفای حقوق نمازگراران مسجدالاقصی و زائران دیگر اماکن مقدس فلسطین دانسته است، هرچند در عمل حکومت اردن اقدامی جز محکوم کردن‌های پیاپی هرچند در برخی مواقع بسیار شدید، از خود نشان نداده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها