چین تردد اخیر کشتی آمریکایی در تنگه تایوان را محکوم کرد

چین تردد اخیر کشتی آمریکایی در تنگه تایوان را محکوم کرد
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 12:07

ارتش چین امروز چهارشنبه پس از عبور کشتی جنگی آمریکایی از منطقه حساس تنگه تایوان این اقدام را در جهت ضربه زدن به صلح و ثبات منطقه خواند و آنرا محکوم کرد.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به ارتش چین که عبور کشتی جنگی آمریکایی از منطقه حساس تنگه تایوان را اقدامی برای ضربه زدن تعمدی به صلح و ثبات منطقه خواند، گفت ناوشکن موشکی هدایت شونده «سمپسون USS» ترددی عادی در تنگه تایوان و مطابق با قوانین بین المللی داشته است.

آمریکا چنین ترددهایی را دستکم یک بار در ماه در منطقه حساس تنگه تایوان انجام می دهد که هربار از سوی چین نشانه ای برای حمایت آمریکا از تایوان به نظر می رسد و موجب برانگیختن خشم چین می شود.

از سوی دیگر قرارگاه شرقی ارتش آزادی مردم اعلام کرد، نیروهایش کشتی آمریکایی را رصد کرده و به آن هشدار دادند.

ارتش چین در بیانیه ای که پس از آن منتشر کرد، گفت: «آمریکا اغلب دست به اقداماتی تحریک آمیز از این دست می زند و نشانه های اشتباهی به نیروهای "مستقل تایوان" می فرستد. بدین ترتیب آمریکا تعمدا صلح و ثبات تنگه تایوان را تضعیف می کند. ما قاطعانه مخالف این اقدامات آمریکا هستیم.»

برپایه این گزارش وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد کشتی آمریکایی از تنگه تایوان به سمت شرق حرکت کرده و شرایط در آبراه عادی بوده است.

«نیکلاس لینگو» سخنگوی ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه ای خاطرنشان کرد، ارتش آمریکا چه از طریق هوایی چه از طریق دریایی در هرجا که قوانین بین الملل اجازه می دهد تردد می کند. وی در ادامه افزود: «عبور و مرور کشتی های آمریکایی از تنگه تایوان نشان می دهد، آمریکا به منطقه آزاد هند-اقیانوسیه متعهد است.»

آمریکا مانند سایر کشورها روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما مهم ترین حامی و پشتیبان بین المللی و تامین کننده تسلیحات ارتشی آن به شمار می رود. این موضوع موجب تنش میان پکن و واشنگتن می باشد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها