چراغ سبز سعودی ها به تجزیه یمن

چراغ سبز سعودی ها به تجزیه یمن
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 22:54

صالح الجبوانی وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن فاش کرد که دولت سعودی پس از کودتا ضد عبد ربه منصور هادی و انتصاب شورای ریاست غیرقانونی متشکل از رهبران شبه نظانیان، برای تقسیم یمن چراغ سبز نشان داده است.

العالم _ یمن

صالح الجبوانی وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن در صفحه شخصی خود در توئیتر با استناد به سخنان محمد آل جابر سفیر سعودی در یمن که گفته است «جدایی» گزینه گروه های یمنی است، اعلام کرد این موضع سعودی به معنای دادن چراع سبز برای آغاز طرح تقسیم یمن است.

با این حال ناظران امور یمن معتقدند این حقیقت، موضوعی نیست که الجبوانی آن را فاش کرده باشد بلکه هم خود او و هم کسانی که یمن و خود به دلارهای سعودی فروختند و به گدایی بر در ریاض و ابوظبی روی آوردند و به آن راضی شدند، در واقع ابزارهایی در دستان بن سلمان و بن زاید برای تقسیم یمن بوده اند.

به گفته این ناظران، هیچ کس در یمن نیست که نداند آل سعود چه عقده ای از یمن در دل دارند، عقده ای که به فرزندان و نوادگان ملک عبد العزیز نیز به ارث رسیده است، آنگاه که در بستر مرگ به فرزندانش گفت: عزت شما از ذلت یمن و عزت یمن از ذلت شما است.

براساس همین عقده تاریخی، هدف فرزندان و نوادگان عبدالعزیز از تجاوز به یمن این نبود که این کشور حیاط خلوت آنان باشد بلکه هدف اصلی آنان تقسیم یمن و آوارگی مردم آن از طریق سیطره بر جزایر، بنادر و گذرگاه های آن بوده است.

محمد آل جابر سفیر سعودی در یمن که حاکم کنونی شواری ریاست یمن به حساب می آید، در گفتگوی تلویزیونی روز جمعه گذشته خود آشکارا گفت که یمن مشکلات بسیار جدی دارد که از جمله آنها مشکل جنوب است و در مشورت های ریاض این موضوع مطرح و بر سر آن توافق شد که قضیه ساکنان جنوب یمن باید طبق راه حل سیاسی فراگیر مورد بحث قرار گیرد.

وی در این گفتگوی تلویزیونی از پاسخ صریح به پرسش مجری برنامه درباره موضع سعودی در برابر وحدت یا تقسیم یمن طفره رفت و این چنین گفت: آنچه یمنی ها خواهان آن هستند(که مقصود وابستگان سعودی است)، نه تنها با حمایت سعودی و کشورهای خلیج فارس بلکه با حمایت جامعه بین الملل رخ خواهد داد و ما بیش از همه از آن حمایت خواهیم کرد.

کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که صالح الجبوانی وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن و دیگر وزیران آن آیا واقعا در طول سال های تجاوز به کشورشان از این طرح دولت سعودی بی اطلاع بوده اند یا هم اکنون که از قدرت خلع شده اند، خود را بی اطلاع نشان می دهند تا اندکی از جنایات خود را پنهان کنند، پرسشی که پاسخ آن بر همگان آشکار است.

پربیننده ترین خبرها