نمایندگان کانادا اقدامات روسیه در اوکراین را "نسل‌کشی" اعلام کردند

نمایندگان کانادا اقدامات روسیه در اوکراین را
پنج‌شنبه 8 ارديبهشت 1401 - 18:02

نمایندگانِ کانادا در حالی به اتفاق آراء حمله نظامی روسیه به اوکراین را "نسل‌کشی" خواندند که به گفته خود معتقدند مدارک کافی سیستماتیکی که منجر به انجام جنایت‌های جنگی علیه بشریت" از سوی مسکو صورت گرفته است وجود دارد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز» خانه عوام کانادا ادعا کرد اقدامات جنگی که توسط روسیه در اوکراین صورت گرفته است شامل قساوت وسیع سیستماتیک از جمله کشتن شهروندان اوکراینی، هتک حرمت اجساد، انتقال اجباری کودکان اوکراینی، شکنجه، آسیب جسمانی، آسیب روحی و تجاوز است.

اوایل ماه جاری «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا گفت هر چه بیشتر می گذرد توصیف مردم از اقدامات روسیه در اوکراین به عنوان نسل‌کشی درست تر از آب در می آید. وی از اتهامی که از سوی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در این باره مطرح شده بود نیز پشتیبانی کرد.

«جو بایدن» پیشتر در ماه آوریل گفته بود که تهاجم روسیه به اوکراین به سطح نسل‌کشی رسیده است اما در ادامه افزود وکیل‌ها در سطح بین المللی به بررسی این موضوع خواهند پرداخت مبنی بر اینکه آیا این تهاجم شاخص ها و معیارهای نسل‌کشی را در خود دارد یا خیر.

روسیه که همواره اتهامات نسل‌کشی را رد کرده است و از حمله نظامی به اوکراین به عنوان "عملیات ویژه" یاد می کند. مسکو همچنین تاکید کرده انجام این عملیات ضروری بوده است چرا که آمریکا همواره از طریق اوکراین تهدیدی برای این کشور به شمار می رفته است.

از سوی دیگر روسیه نیز اوکراین را به نسل‌کشی روس زبانان متهم کرده که اوکراین این اتهام‌ها را بی معنا خوانده است.

پربیننده ترین خبرها