روز جهانی قدس؛ روز قیام امت اسلامی

روز جهانی قدس؛ روز قیام امت اسلامی
شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 11:06

در یک حرکت آینده نگرانه کم نظیر و در شرایط سیاسی خیلی خاص، امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس تعیین کرد تا نشان دهد که آینده امت عرب و مسلمانان به آینده قدس و مسأله فلسطین گره خورده است؛ ایشان با این حرکت، مقدس ترین مقدسات مسلمانان و قبله اول آنها را با ماه مبارک رمضان، ماه بزرگ خدا و روز جمعه که روزی پر از فضیلت و برکت است، پیوند زد.

العالم - تحلیل روز

تعریف چنین ماهیت سمبلیکی برای روز قدس که همه ابعاد دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و انسانی در زندگی یک مسلمان را یک جا در خود جمع کرده است، گویای پیوند مقدسی است که بین یک مسلمان و قدس به عنوان قبله اول مسلمانان وجود دارد به طوری که تا وقتی که قدس، اشغال شده است مسلمان نیز آزادی اش جز با آزادسازی مقدساتش از جمله قدس، میسر نمی شود.

قدس بر خلاف آنچه که در ظاهر می بینیم، اسیر گروه های صهیونیستی نیست بلکه اسیر استکبار جهانی و در رأس آن، آمریکاست. آمریکا صهیونیست ها را برای تحقق اهداف و مطامع خود از جمله ایجاد تفرقه بین مسلمانان و غارت ثروت و منابع آنها به خدمت گرفته است. اما امام خمینی (ره)، اعلام کرد که آزادسازی قدس، وظیفه همه مسلمانان است و اشغالگران به بهانه حمله به مقدسات اسلامی، همه مسلمانان را هدف قرار داده اند. لذا با اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، توجه مسلمانان را به این نکته جلب کردند.

آزادگان امت اسلامی این پیام را دریافت کردند و طی 4 دهه گذشته آن را دستمایه ایجاد محور مقاومت قرار دادند. از جمله نتایج ایجاد این محور، در هم شکستن اسطوره "ارتش شکست ناپذیر اسرائیل" بود. ملت لبنان پوزه این "ارتش" را در سال 2000 و 2006 به خاک مالید. گروه های مقاومت غزه از جمله حماس و جهاد اسلامی با تحمیل معادله بازدارندگی بر این رژیم، آن را مجبور کردند که قبل از هر اقدام ماجراجویانه ای، هزار بار به تبعات کار خود فکر کند. در این بین عملیات شمشیر قدس، رمز پیوستگی و اتحاد بین گروه های مقاومت فلسطین شده و همه جبهه های فلسطین را به هم پیوند داد به طوری که تجاوز به قدس، تجاوز به غزه تلقی شد. عملیات های شهادت طلبانه فلسطینی ها هم که قلب این رژیم دروغین را هدف قرار داد همه معادلات امنیتی رژیم اشغالگر را به هم ریخت.

آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران هم طی سخنانی به مناسبت این روز، به برخی پیروزی های محور مقاومت طی دهه گذشته اشاره کردند و گفتند همین محور مقاومت بود که "بخش اشغال شده لبنان را از لوث وجود صهیونیست ها پاک کرد و عراق را از حلقوم آمریکا بیرون کشید و آن را از شر داعش نجات داد و به مدافعان سوریه در مقابله با نقشه های آمریکا کمک کرد. مقاومت با تروریسم جهانی می جنگد و به ملت مقاوم یمن در جنگ تحمیلی علیه این ملت، کمک می کند و در فلسطین پنجه به پنجه رژیم غاصب صهیونیستی انداخته و آن را به یاری خدا شکست خواهد داد و با تلاش و جهاد، مسأله قدس و فلسطین را به یکی از مسائل برجسته در محافل افکار عمومی جهان تبدیل کرده است".

سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان هم در سخنانی در همین روز به سه پیروزی بزرگ مقاومت که به حفظ قدس به عنوان سرلوحه مبارزات رزمندگان کمک و مسلمانان را حول محور قدس متحد کرد، اشاره کرده و گفت این سه پیروزی عبارتند از: خنثی کردن فرآیند فراموشی قدس و ایجاد یأس و خستگی در ملت فلسطین. ملت فلسطین هیچگاه خسته نشده و نمی شود تا وقتی که قدس در اشغال است، هر روز، روز جهانی قدس است.

سید عبد الملک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن هم درباره نقش روز جهانی قدس در قیام مسلمانان گفت که بالا بردن آگاهی اولین قدم در راه مبارزه با دشمن است و این خودآگاهی آنگونه که امام خمینی(ره)، خواسته بودند، در روز جهانی قدس، نمود یافت.

  • منيب السائح – العالم

پربیننده ترین خبرها