مقامات سودانی برپایی هرگونه اعتراض خیابانی را ممنوع اعلام کردند

مقامات سودانی برپایی هرگونه اعتراض خیابانی را ممنوع اعلام کردند
شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 18:12

به دنبال فراخوان های گسترده برای حضور خیابانی اعتراض آمیز به مناسبت سومین سالگرد کشتار معترضان به قبضه قدرت توسط نظامیان در سودان، مقامات این کشور برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی امروز (شنبه) را ممنوع اعلام کردند.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش تارنمای خبری عربی ۲۱، کمیته امنیت دولتی خارطوم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تجمعات را ممنوع کرده و غیر از پل ملک نمر (که خارطوم را به خارطوم شمالی متصل می کند) بقیه مسیرها را بسته است.

کمیته هماهنگی امور امنیت دولتی خارطوم از مسئولین این کشور مجوز برپایی یک تظاهرات مسالمت آمیز در روز شنبه خواسته است تا زمینه برگزاری آرام این راهپیمایی را فراهم کنند و با ممانعت از حضور معترضان، مانع تخریب اماکن وآسیب دیدن مردم شوند.
براین اساس تظاهرات در هر منطقه باید صرفا با هماهنگی فرماندهی نظامی آن منطقه باشد و در محدوده بیمارستان‌ها و موسسات آموزشی و شمال نیل هم برگزاری هرگونه تجمع یا راهپیمایی ممنوع خواهد بود.

درهمین حال معترضان به دولت نظامی سودان، سحرگاه امروز (شنبه) در خیابان های اصلی برخی از مناطق خارطوم (پایتخت) از جمله منطقه بوری، خیابان السطین، شرق خارطوم و خیابان الوادی در عمران را با آتش زدن لاستیک ها و سنگ مسدود کردند.

کمیته‌های مقاومت در ایالت خارطوم در بیانیه ای به مناسبت سالگرد اعتراضات به دولت نظامی سودان اعلام کرده بودند که در ساعت چهار بعد از ظهر امروز (شنبه)، در نقاط مشخص شده ای از شرق خارطوم اقدام به راهپیمایی می کنند.

دو گروه از فعالان معترض مقصد راهپیمایی خود را به سمت کاخ ریاست جمهوری خارطوم تعیین کرده اند.

در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۹ رمضان) افراد مسلح نظامی به یک تحصن که برای مطالبه واگذاری قدرت به غیرنظامیان در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش در خارطوم برپا شده بود حمله کردند. براثر این حمله ۶۶نفر از معترضان کشته شدند، این درحالی است که منابع دیگر این رقم را ۱۲۸نفر اعلام کردند.

کمیته های مقاومت در خارطوم در روزهای اخیر، به مناسبت سومین سالگرد این کشتار فراخوان تجمعات انقلابی داده اند.

به گزارش ایرنا، سودان در ماه‌های اخیر به دلیل کودتای نظامیان علیه دولت این کشور، دستخوش تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده شده است. معترضان خواهان کناره گیری نظامیان از قدرت و واگذاری آن به غیرنظامیان، برگزاری انتخابات دمکراتیک و حل مشکلات اقتصادی کشور هستند.

سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در سودان، نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی و بروز قحطی در این کشور هشدار داده است.

پربیننده ترین خبرها