آخرین تحولات انتخابات لبنان/ توانایی حزب‌الله و متحدانش برای ایجاد یک اتحاد منسجم

آخرین تحولات انتخابات لبنان/ توانایی حزب‌الله و متحدانش برای ایجاد یک اتحاد منسجم
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 13:30

صحنه مبارزات انتخابات پارلمانی در لبنان، بسیار پیچیده به نظر می رسد، نمایندگان بومی و محلی با نمادها و شعارهای انتخاباتی خود، مبارزه انتخاباتی خویش را آغاز کردند که مملو از نفرت پراکنی، دیدارهای سیاسی و انتشار طنز درباره رقیبان است.

العالم_لبنان

12 روز تا برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان باقی مانده است، اهمیت استراتژیک پارلمان لبنان، این انتخابات را از انتخابات قبلی متمایز می کند، انتخابات پارلمانی در یک فضای حساس منطقه ای و محلی برگزار می شود، در چهار سال گذشته، انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی و مالی بر لبنان اعمال شده است، که منجر به ایجاد نارضایتی مردم و تغییر توازن قوا شد.

این برهه با خروج چشمگیر بزرگ‌ترین احزاب سنی به علت غیاب یک دیدگاه متحد و رهبری واحد، مصادف بود.

آیا این بار جریانی متفاوت در انتخابات پدیدار خواهد شد؟

"وسیم بزی"، محقق سیاسی و میهمان ویژه برنامه العالم برای انتخابات لبنان در این خصوص گفت: با توجه به واقعیت کشور، شکست نیروهای جامعه مدنی و گستردگی درگیری هایی که لبنان در چهار سال گذشته تجربه کرده است، فضای آزاد چندانی برای انتخابات لبنان در 15 ماه می ایجاد نمی شود.

وی افزود: انتخابات در لبنان همیشه ویترینی برای نمایش واقعیت دو قطبی داخلی و خارجی این کشور و نیز حیاتی بودن توازن قوا است و واقعیت جامعه را منعکس می کند.

بزی تصریح کرد: از مجموع 128 نامزد انتخابات پارلمانی لبنان 47 نفر چهره جدید هستند و 81 نماینده نیز مجددا نامزد شده اند.

این پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: تمام اتفاقات تلخی که لبنان در طول چهار سال گذشته تجربه کرد، منجر شد که لبنان در بحبوحه فروپاشی چشمگیر و شکست جنبش های مدنی، انتخابات را برگزار می کند.

وی افزود: توانایی حزب‌الله و متحدانش برای ایجاد یک اتحاد منسجم، با وجود مشکلات متعدد و موفقیت در معرفی حزب‌الله به عنوان رهبر دفاع از پروژه "مقاومت" از طریق کسب آراء انتخاباتی از دیگر نتایج حاصل از اتفاقات لبنان است.

بزی تاکید کرد لبنان با همه پرسی درباره مقاومت و ادامه حضور مقاومت در مقابل مخالفانش در لبنان، مواجه است.

این پژوهشگر سیاسی درباره رعایت قانون در انتخابات لبنان گفت: دخالت خارجی، حضور مالی سنگین عوامل بیرونی از مثال های رعایت نشدن قانون در انتخابات است از سوی دیگر نظارتی بر رعایت قانون نیز وجود ندارد.

وی افزود: اما در مورد اینکه کدام یک از استان های لبنان، بیشترین مبارزه انتخاباتی را شاهد خواهند بود، بزی خاطر نشان کرد: لیست های انتخاباتی شیعیان و دروزی‌ها ارائه شده است، ولید جنبلاط تبلیغات خود را برای انتخابات آغاز کرده است و با کمک دو فرد مسیحی، تمرکز بر دو دروزی یعنی تیمور جنبلاط و مروان حمید خواهد داشت.

بزی افزود: ولید جنبلاط پس از خروج حریری از صحنه سیاسی لبنان، از یک سو برای اثبات عدم ارتباطش با حریری در رسانه ها ظاهر شد و از یک سو ائتلاف راهبردی و استراتژیک خود را با سایر نیروها اعلام کرد.

این کارشناس سیاسی تأکید کرد ائتلاف «نیروهای لبنانی» و «سوسیالیست ترقی‌خواه» که با فرمان عربستان سعودی صورت گرفت و پیرو آن، ولید جنبلاط تحت فرمان سمیر جعجع قرار گرفت و ممکن بود فشارهای عربستان موجب سرنگونی او شود، زیرا اولویت گروه های سنی طرفدار حریری در انتخابات، مقابله با همه کسانی است که از تصمیم حریری در میان اهل تسنن سرپیچی کرده و یا از ائتلاف «نیروهای لبنانی» و «سوسیالیست ترقی‌خواه» حمایت می کنند.

این کارشناس سیاسی، تلاش برای اغراق و بزرگنمایی پیرامون احتمال کسب بیش از 70 کرسی توسط "مقاومت" و متحدانش در انتخابات لبنان را هدفی بدخواهانه و خبیث توصیف کرد.

بزی با بیان اینکه مهمترین استانی که با استراتژی و اهداف محکم در ایام انتخابات حرکت می کند، بعلبک است، زیرا از نظر تاریخی، پایه و اساس دیدگاه "خارجی بودن دشمن مقاومت" را تشکیل می دهد و با کار مجدانه به رهبری سید حسن نصرالله تأسیس شد و هدف از آن کسب ده کرسی در پارلمان لبنان است.

نگاهی به قانون انتخابات لبنان

مردم لبنان 15 ماه می [25 اردیبهشت] برای انتخاب نمایندگان دوره بیست و چهارم پارلمان، در انتخابات شرکت می کنند و این در حالی است که انتخابات برای دومین بار در 15 حوزه انتخابی طبق قانون نسبیت برگزار می شود.

کرسی های پارلمانی بنابر آنچه فهرست های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می شود.

قانون، عملیات رأی گیری را به گونه ای تنظیم کرده است که هر مرد یا زن لبنانی با 21 سال تمام چه مقیم لبنان باشد و چه نباشد، حق رأی دارد.

رأی گیری با برگه های رسمی رأی برگزار می شود که وزارت کشور پیشتر آنها را آماده کرده است. این برگه ها حاوی اسامی فهرست ها و اعضا و تصویر نامزدها است.

رأی دهندگان از بین فهرست های رقیب، یک فهرست را برمی گزینند و هر رأی دهنده می تواند به نامزدی از حوزه انتخاباتی کوچک تر در ضمن فهرستی که بر می گزیند، رأی دهد.

رأی گیری خارج از لبنان 15 روز قبل از زمان معین انتخابات در این کشور به وسیله برگه های رأی که از قبل چاپ شده است، طبق قانون نسبیت صورت می گیرد، قانونی که پس از انتخابات سال 2018 برای بار دوم پیاده می شود و بر اساس آن هر گروه و حزبی در حوزه انتخابی خود به اندازه درصد آرای خود، در پارلمان نماینده خواهد داشت.

فهرست هایی که آرای لازم را به دست نیاورند، از شمارش کرسی ها کنار گذاشته می شوند. همچنین برگه های سفید جزو تعداد آرای رأی دهندگان محسوب خواهند شد.

اما درمورد هزینه های انتخاباتی، قانون سقف هزینه ها را برای هر نامزد 750 میلیون لیره لبنان تعیین کرده است.

سقف هزینه های فهرست ها نیز 750 میلیون لیره لبنان برای هر نامزد عضو آن است.

طبق قانون انتخابات پارلمانی لبنان، نامزدها یا فهرست ها نمی توانند از کشورهای خارجی یا از افراد غیرلبنانی کمک دریافت کنند، چه کمک مالی و چه کمک غیر مالی و چه مستقیم و چه غیر مستقیم.

پربیننده ترین خبرها