پشت پرده برکناری رئیس جمهور مخلوع یمن؛ منصور هادی به دنبال دور زدن بن سلمان بود!

پشت پرده برکناری رئیس جمهور مخلوع یمن؛ منصور هادی به دنبال دور زدن بن سلمان بود!
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 11:44

یک مقام آگاه یمنی اطلاعات جدید و غیرمنتظره ای در مورد عواملی که باعث شد تا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به کنار گذاشتن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور برکنار شده یمن سرعت ببخشد، منتشر کرد.

العالم - یمن

مقام مزبور امروز سه شنبه در گفت وگوی با روزنامه فرامنطقه رای الیوم چاپ لندن اظهار داشت: یکی از علل و عواملی که به برکناری عبدربه از قدرت سرعت بخشید، نشست دو ساعته پشت درهای بسته عبدربه با "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر اخیرش به ریاض بدون حضور هیچ یک از مقامات سعودی است.

مقام مزبور که خواست نامش فاش نشود، افزود: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم بر عربستان در عمل به شدت از این نشست خشمگین شد و با اتخاذ تصمیم در خصوص کنار گذاشن عبدربه و تشکیل شورای ریاست جمهوری یمن به عنوان جایگزین وی خشم خود را نشان داد. این شورا به ریاست رشاد محمد العلیمی و مشارکت رهبران گروه های مسلح یمنی مخالف جنبش انصارالله یمن شکل گرفت.

مقام یاد شده همچنین توضیح داد که ناصر و جلال فرزندان عبدربه به اتهام فساد مالی در نقطه نامعلومی در بازداشت خانگی بسر می برند.

شایان ذکر است آتش بس دو ماهه در یمن با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان وارد دومین ماه خود شد.

بر اساس این گزارش منابع نزدیک به جنبش انصارالله یمن در همین رابطه اظهار داشتند: تمدید یافتن آتش بس یاد شده سخت و دشوار به نظر می رسد زیرا طرف سعودی به مهم ترین بندهای آتش بس یعنی بازگشایی فرودگاه صنعا و صدور مجوز تخلیه بار برای تمامی نفت کش های به گروگان گرفته شده در نزدیکی بندر الحدیده پایبند نیست.

چند روز پس از اعلام آتش بس بشردوستانه دو ماهه قابل تمدید در یمن از سوی سازمان ملل، عبدربه منصور هادی در هفتم آوریل ( شنبه ۲۰ فروردین ) تمامی اختیارات خود را به شورای ریاست جمهوری به ریاست العلیمی و هفت عضو دیگر این شورا واگذار کرد.

در همین راستا روزنامه وال استریت ژورنال چندی پیش تاکید کرد که ولیعهد سعودی عبدربه منصور هادی را تحت اقامت اجباری قرار داده و تماس ها و ارتباطات وی را محدود کرده است.

وال استریت ژورنال افزود : محمد بن سلمان عبدربه را وادار به برکناری و واگذاری تمامی اختیاراتش به شورای ریاست جمهوری کرد و به او گفت : "با توجه به موافقت رهبران یمنی زمان برکناری تو از قدرت فرارسیده است. "

روزنامه مزبور همچنین فاش کرد : سعودی ها عبدربه را تهدید کردند که در صورت عدم کناره گیری از قدرت اسناد و مدارکی دال بر فساد وی منتشر خواهند کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و حملات دردناک پی در پی یمنی ها در عمق خاک عربستان بویژه حمله های مکرر به تاسیسات شرکت غول پیکر نفتی آرامکو، ریاض مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش بس در این کشور طی ماه مبارک رمضان موافقت کند. هر چند گزارش های رسیده از نقض مکرر آتش بس توسط سعودی ها حکایت دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها