سفیر فلسطین در گفتگو با العالم: حمایت از فلسطین و قدس، همیشه اولویت ایران بوده‌است/ تشکیلات خودگران متعهد به برگزاری انتخابات در تمام سرزمین‌های فلسطین است/ اسرائیل، مانع از برگزاری انتخابات در شرق بیت المقدس شد/ پایتخت ابدی فلسطین قدس است

سفیر فلسطین در گفتگو با العالم: حمایت از فلسطین و قدس، همیشه اولویت ایران بوده‌است/ تشکیلات خودگران متعهد به برگزاری انتخابات در تمام سرزمین‌های فلسطین است/ اسرائیل، مانع از برگزاری انتخابات در شرق بیت المقدس شد/ پایتخت ابدی فلسطین قدس است
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 21:02

«سلام الزواوی» سفیر فلسطین در تهران با بیان اینکه ایران هیچ گاه در حمایت‌های سیاسی و معنوی خود از ما کوتاهی نکرده است و ما برای این تلاش ها، بسیار ارزش قائل هستیم، گفت: از اعراب و مسلمانان جهان می‌خواهیم که مواضع قاطعی در قبال رژیم اشغالگر اتخاذ کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

سلام الزواوی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت که صبر و بردباری را از مردم ایران برای دستیابی به موفقیت، احقاق حقوق فلسطین، دستیابی به استقلال و آزادی، و ایجاد کشوری مستقل با پایتختی قدس شریف، آموخته است.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

  • فلسطین، از ابتدای انقلاب پربرکت جمهوری اسلامی در اولویت‌های ایران قرار گرفته است
  • محبت مردم ایران و مسئولان و ایستادگی آنها در کنار آرمان فلسطین و حمایت معنوی و سیاسی از آن را در همه مجامع بین المللی را احساس می‌کنیم
  • ایران هیچ گاه از ادامه حمایت سیاسی و معنوی ما دریغ نکرده است
  • بر اساس توافق اسلو، وارد سرزمین های اشغالی شدیم و امیدوار بودیم که طرف اسرائیلی به این توافق پایبند باشد
  • دولت قبلی اسرائیل از توافقات بین دو طرف خارج شد
  • تشکیلات خودگردان فلسطین برای پیگیری حق خود جهت ایجاد کشور مستقل با پایتختی قدس شریف، در تمامی مجامع بین المللی از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم
  • به برگزاری انتخابات فلسطین متعهد هستیم و می خواهیم آن را در تمام سرزمین های فلسطینی برگزار کنیم
  • رژیم اشغالگر اسرائیل، مانع از برگزاری این انتخابات در شرق بیت المقدس شد
  • ما نمی خواهیم بخشی از فلسطینی ها را از این انتخابات کنار بگذاریم و استثنا کنیم
  • از راه های مختلف تلاش می کنیم تا به آشتی ملی فلسطین برسیم که به نفع ملت فلسطین و تشکیلات خودگردان فلسطین است
  • هیچ دولت یا تشکیلات فلسطینی نمی تواند رفتارهای تهاجمی ارتش اشغالگر اسرائیل را نسبت به مردم در سرزمین های اشغالی، روستاها و شهرهای آن تحمل کند
  • پایتخت ابدی فلسطین قدس است و ما هرگز از حق خود در برپایی کشور مستقل فلسطینی با حاکمیت مستقل به پایتختی قدس دست نخواهیم کشید
  • از مقاومت مسالمت آمیز مردمی حمایت می کنیم، مقاومتی که موفقیت خود را ثابت کرده است

مشروح گفتگو:

العالم: این اولین گفتگو شما با شبکه "العالم" پس از تصدی مسئولیت سفارت فلسطین در تهران است، مردم ایران را چگونه دیدید؟

زواوی: من حدود 20 سال است که به طور دائم در ایران زندگی می کنم، شخصاً صبر را از ملت ایران، و نحوه برخورد مردم با موقعیت های مختلف، آموختم.

قدردان حمایت ایران از مسئله فلسطین هستیم

العالم: دیدگاه مردم و مسئولان ایرانی نسبت به مسئله فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟

زواوی: درود و پیام وفاداری و قدردانی به آیت الله خمینی (رحمه الله) که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کردند و تمام جهان اسلام آن را گرامی می‌دارند. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله) نیز همین مسیر را ادامه می دهند.

فلسطین از ابتدای انقلاب پربرکت جمهوری اسلامی در اولویت های ایران قرار گرفته است و اولین اقدام آن، پایین آوردن پرچم اسرائیل از سفارت «اسرائیل» و برافراشتن پرچم فلسطین یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.

اولین هواپیما [مسئولان خارجی] که در مهرآباد به زمین نشست، هواپیمای یاسر عرفات و رهبر فلسطین بود که به همراه اعضای ارشد و رهبران فلسطینی از جمله محمود عباس، وارد تهران شدند و پرچم اسرائیل را پایین آورده، پرچم فلسطین را به جای آن برافراشتند. این اقدام افتخارآمیز آیت الله خمینی بود و آیت الله خامنه‌ای راه ایشان را ادامه دادند و ما از این اقدام قدردانی می کنیم.

ما محبت مردم ایران و مسئولان و ایستادگی آنها در کنار آرمان فلسطین و حمایت معنوی و سیاسی از آن را در همه مجامع بین المللی، چه در کنفرانس های بین المللی و چه در کنفرانس های اسلامی، از طریق شورای امنیت، مجمع عمومی یا سازمان های حقوق بشر [به وضوح می بینیم و] احساس می کنیم.

ایران هیچ گاه از ادامه حمایت سیاسی و معنوی ما دریغ نکرده است، ما از این تلاش ها قدردانی می کنیم و از آنها بسیار سپاسگزاریم.

تداوم تجاوز اشغالگران به نقاط مختلف فلسطین

العالم: برپایی روز قدس چه تاثیری بر روند مسئله فلسطین دارد؟

زواوی: شکی نیست که موقعیت مذهبی، تاریخی و جغرافیایی بیت‌المقدس، آن را به موضوع مورد توجه جهان عرب، اسلام و مسیحی به طور همزمان تبدیل کرده است. فراموش نکنید که لشکرکشی‌های دیوانه وار ارتش اشغالگر اسرائیل، علیه تمامی اراضی فلسطین به ویژه قدس شریف و مسجد مقدس الاقصی، آغاز شده است.

رژیم اشغالگر تجاوز خود را از طریق دستگیری‌های جمعی، سوء استفاده، تهاجم شهرک‌نشینان با حمایت و پشتیبانی نظامی برای حمله به نمازگزاران بی دفاع، تسلط بر سرزمین های اشغالی، تلاش برای منزوی کردن مسجد‌الاقصی، تخلیه صحن های آن و زمانبندی عبادت بین مسلمانان و یهودیان و تقسیم صحن های مسجد‌ انجام می دهد.

اما این تلاش ها به لطف استواری مردم ما و مقاومت آنها در برابر لشکرکشی دیوانه وار رژیم اشغالگر، تاکنون شکست خورده و در آینده هم به همین صورت خواهد بود.

العالم: در طول 7 دهه گذشته از تاریخ فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی، مبارزه برای آزادی قدس شریف ادامه داشته است، رویکرد مبارزه را چگونه می بینید؟

زواوی: ما مبارزه کردیم و مقاومت نمودیم تا به جایگاه رهبری و کنترل سرزمین های اشغالی رسیدیم و با انعقاد یک توافق، یعنی قرارداد اسلو، انتخاب کردیم که در شکم نهنگ باشیم و زندگی کنیم.

مقاومت تا حدودی متفاوت بود، ما بر اساس این توافق، وارد سرزمین های اشغالی شدیم و امیدوار بودیم که طرف اسرائیلی به این توافق پایبند باشد، اما آنها چه کردند؟ متأسفانه رژیم صهیونیستی از توافقات بین دو طرف خارج شد.

امیدوار بودیم پیمان اسلو با تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف به نتایج مطلوب منجر شود، ما به عنوان تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس، برای پیگیری حق خود جهت ایجاد کشور مستقل با پایتختی قدس شریف، در تمامی مجامع بین المللی، حتی از طریق شورای امنیت، شورای حقوق بشر، مجمع عمومی و انجمن های مرتبط با موضوع، از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم. از جامعه بین‌الملل، می خواهیم دست از رفتار دوگانه دست بردارد و قطعنامه های 242 و 338 و مصوبه 194 مجمع عمومی در مورد بازگشت پناهندگان را اجرا کند.

چالش های برگزاری انتخابات در فلسطین

العالم: بیایید کمی به موضوع فلسطین بپردازیم، رابطه دولت فلسطین با جنبش های جهادی و مقاومت چگونه است؟ مدتی پیش قرار بود انتخابات برگزار شود و با توجه به این انتخابات، انتظار می رفت در داخل فلسطین، نوعی همبستگی و هماهنگی حاصل شود، چرا این انتخابات برگزار نشد؟

زواوی: ما به برگزاری انتخابات فلسطین متعهد هستیم، اما می خواهیم آن را در تمام سرزمین های فلسطینی برگزار کنیم. همانطور که می دانید رژیم اشغالگر اسرائیل، مانع از برگزاری این انتخابات در شرق بیت‌المقدس شد و ما نمی خواهیم بخشی از فلسطینی ها را از این انتخابات کنار بگذاریم و استثنا کنیم که اگر چنین کاری انجام دهیم در واقع پذیرفته ایم و خود ما قبول داریم که قدس جزء دولت فلسطین نیست و این هدیه را به رژیم اشغالگر اسرائیل تقدیم کرده ایم.

به دنبال آشتی ملی هستیم

العالم: نقاط مناقشه دولت و جناح های مقاومت چیست؟

زواوی: اولاً ما به عنوان مردم فلسطین هدفی داریم که تمام فلسطین بر آن متحد است و اتفاق نظر دارد، ممکن است سازوکار متفاوت داشته باشیم، اما هدف یکی است، ما یک ملت هستیم، یک مشکل و یک هدف داریم فقط شیوه مواجهه با آن متفاوت است.

آنها مقاومت را راهی برای دستیابی به اهداف خود جهت تأسیس کشور فلسطین با پایتختی قدس شریف می دانند و ما به دنبال دستیابی به این کشور فلسطینی از طریق صلح عادلانه و همه جانبه در سراسر جهان و در تمام نقاط دنیا هستیم.

ممکن است خواهر و برادری در یک خانه باشند که هر کدام جهت گیری و ذهنیت خاص خود را داشته باشند، اما اختلاف نظر در دوست داشتن چیزی، کل موضوع را خراب نمی کند و ما از راه های مختلف تلاش می کنیم تا به آشتی ملی فلسطین برسیم که به نفع ملت فلسطین و تشکیلات خودگردان فلسطین است.

العالم: آیا افق نزدیکی برای نزدیک کردن دیدگاه ها و رسیدن به آنچه پیشنهاد کرده اید وجود دارد؟

زواوی: تلاش های مستمری وجود دارد، خوشبختانه جمهوری عربی مصر از هیچ تلاشی برای دستیابی به صلح، دریغ نکرده است، همانطور که کشور الجزایر نیز برای رسیدن به این آشتی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

نباید فراموش کرد که وقتی آنها اعتراف کردند که برخی از جنبش های مقاومت، سازمان‌های تروریستی هستند، تشکیلات خودگردان فلسطین این موضوع را رد و اعلام کرد ما این اقدام را به رسمیت نمی شناسیم، ما جنبش تروریستی نداریم. ما نمی‌پذیریم که مقاومت تروریستی است، اما سازوکار و روش‌های متفاوتی وجود دارد.

اذعان سازمان های حقوق بشری به نژادپرست بودن صهیونیست‌ها

العالم: در کرانه باختری به نظر می رسد موج فزاینده ای از خشم نسبت به اشغالگران وجود دارد، به عنوان مثال آخرین تجاوزها و رفتارهای اشغالگران در اردوگاه جنین؛ آیا می توان چنین تخلفاتی را نادیده گرفت؟

زواوی: هیچ دولت یا تشکیلات فلسطینی نمی تواند این رفتارهای تهاجمی ارتش اشغالگر اسرائیل را نسبت به مردم ما در سرزمین های اشغالی، روستاها و شهرهای آن تحمل کند. ما از طریق سازمان های ذیربط اعم از سازمان ملل، شورای حقوق بشر یا مجمع عمومی درخواست کرده ایم و در حال پیگیری هستیم تا جلوی این اشغال نژادپرستانه را بگیرند.

سه سازمان بزرگ حقوق بشر در دنیا (عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، و Human Rights Watch) نژادپرستی رژیم صهیونیستی را تایید کرده‌اند اقدامات این رژیم علیه مردم فلسطین ظالمانه است یک سازمان حقوق بشر یهودی نیز، «اسرائیل» را رژیم آپارتاید دانسته است.

وعده وعید دولت بایدن برای بازگشایی دفاتر فلسطینی در قدس اشغالی

العالم: رژیم صهیونیستی برخلاف تعهدات و قوانین، قدس شرقی را به طور کامل به تصرف خود درآورده است و برخی کشورها سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌های خود را به قدس شرقی منتقل کرده اند. شما به عنوان سیاستمدار فلسطینی در این باره چه می گویید؟

الزواوی: فراموش نمی‌کنیم که این اقدامات در دوران ریاست جمهوری ترامپ انجام شد و هرچند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا وعده و تعهد داده‌است که کنسولگری این کشور را بازگشایی خواهد کرد و ما نیز خواستار بازگشایی آن و نیز بازگشایی دفاتر سازمان آزادی بخش فلسطین در قدس شرقی شده ایم، با این حال تا کنون فقط هیاهو شنیده ایم و اقدام عملی ندیده ایم.

قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین است

العالم: آیا می توان تصور کرد که فلسطینیان با انتقال پایتخت فلسطین به مکان یا شهر دیگری موافقت کنند؟

الزواوی: اول اینکه پایتخت ابدی فلسطین قدس است و ما هرگز از حق خود در برپایی کشور مستقل فلسطینی با حاکمیت مستقل به پایتختی قدس دست نخواهیم کشید. دوم اینکه قدس فقط برای فلسطینیان نیست بلکه این شهر جایگاهی دینی، باستانی و تاریخی برای جهان عربی، اسلامی و مسیحی دارد و پایتخت ابدی کشور فلسطین است و هیچ کدام از رهبران فلسطینی درباره این موضوع بحثی نکرده اند زیرا جزو اصول ثابت ما است که قدس پایتخت ابدی فلسطین است.

برنامه تشکیلات خودگردان برای مقابله با شهرک سازی رژیم صهیونیستی

العالم: درمورد اقدام رژیم اشغالگر در ساخت شهرک‌ها به نظر می رسد که پایان و حد و مرزی ندارد و این، نقض آشکار قوانین است، برنامه تشکیلات خودگردان در برابر این اقدام چیست؟

الزواوی: برنامه ما مراجعه به سازمان های ذی ربط است، ما از سازمان های ذی‌ربط که حق ملت عربی فلسطینی را در برپایی کشور مستقل به پایتختی قدس شریف به رسمیت شناخته اند، می خواهیم به شهرک سازی پایان دهند و شهرک های کنونی را که در زمین های فلسطینی ساخته شده اند، برچینند. ما این موضوع را با سازمان های ذی ربط پیگیری می کنیم، چه سازمان ملل متحد، چه مجمع عمومی و چه شورای حقوق بشر.

ما از آنها و از برداران عرب و مسلمان و از دوستان خود در سراسر جهان می خواهیم که در برابر این رژیم و هجوم وحشیانه و مسلحانه و سیطره بر قدس و سیاست تجاوزکارانه آن و اینکه خود را فراتر از قانون بین الملل بداند، موضع قاطع اتخاذ کنند.

تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی به هیچ وجه قابل قبول نیست

العالم: گستاخی رژیم صهیونیستی امسال به حدی رسید که موضوع تقسیم زمانی و مکانی را برای حضور مسلمانان و صهیونیست ها در مسجد الاقصی مطرح کرد. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

الزواوی: رژیم اشغالگر اسرائیلی با حمایت شهرک نشینان مسلح و از طریق اعمال قدرت و با کمک قدرت نظامی با هدف اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی آنگونه که خود می خواهد، به مسجد الاقصی هجوم می آورد در حالی که چنین طرحی برگرفته از اندیشه های تلمودی است و ما آن را به کلی مردود می دانیم زیرا مسجد الاقصی نخستین قبله و سومین حرم شریف و محل معراج رسول خدا(ص) است و این سخن به هیچ وجه قابل مذاکره یا جر و بحث نیست.

العالم: شما به عنوان سفیر فلسطین در ایران، درباره آینده فلسطین و راه مبارزه ای که فلسطینیان برای به دست آردن حق قانونی خود در پیش گرفته اند، چه نظری دارید؟

الزواوی: ما به عنوان رهبری فلسطین، موضع خود را همراه با همه گروه های فلسطینی به صراحت اعلام کرده ایم که از مقاومت مسالمت آمیز مردمی حمایت می کنیم، مقاومتی که موفقیت خود را ثابت کرده است، چه در محله الشیخ جراح یا در محله سلوان یا در بیتا که با پایداری و فداکاری فرزندان ملت ما در راه تحقق استقلال و برپایی کشور مستقل با حاکمیت مستقل به پایتختی قدس شریف و با پیگیری همه جنایات رژیم اشغالگر به نتیجه رسید، جنایاتی که سندسازی شده و پیگیری آن از طریق مراجعه به سازمان های ذی ربط به پیش خواهد رفت.

پربیننده ترین خبرها