برنامه محرمانه فنلاند برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین

برنامه محرمانه فنلاند برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین
جمعه 16 ارديبهشت 1401 - 15:03

وزیر دفاع فنلاند اعلام کرد تجهیزات نظامی بیشتری برای اوکراین می‌فرستد اما جزئیات آن محرمانه باقی می‌ماند.

العالم - اروپا

دولت فنلاند که قصد دارد در آینده نزدیک در پیمان نظامی ناتو عضو شود، از ارسال تسلیحات نظامی بیشتر به اوکراین خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «آنتی کایکنِن» وزیر دفاع فنلاند گفت، کشورش قرار است تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین بفرستد اما به‌منظور حصول اطمینان از رسیدن آن‌ها به مقصد، جزئیاتی آن محرمانه خواهند ماند.

کایکنن در بیانیه‌ای مطبوعاتی نوشت: «فنلاند روش‌های متعددی از اوکراین حمایت کرده است که اقلام نظامی نیز جزو آن هستند. اوکراین نیاز مبرمی به کمک بیشتر دارد. ما مقادیر کمک‌های دفاعی ارسالی به اوکراین را افزایش خواهیم داد».

دولت فنلاند تا کنون ۲۵۰۰ قبضه مسلسل، ۱۵۰ هزار خشاب، ۱۵۰۰ سلاح ضد تانک و ۷۰ هزار بسته جیره نظامی برای اوکراینی‌ها ارسال کرده است.

از سوی دیگر «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه گفته است که ناتو در صدد ارسال تسلیحات هسته‌ای به سوئد و فنلاند است.

با این حال ارتش فنلاند روز چهارشنبه گزارش‌های منتشر شده درباره ارسال تجهیزات نظامی به مرز مشترک با روسیه را تکذیب کرد.

«سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند چند روز پیش اعلام کرده که اهمیت ورود فنلاند و سوئد به پیمان ناتو از اقدامات روسیه در اوکراین ناشی می‌شود. «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند نیز پیشتر گفته بود که این کشور در ارسال درخواست برای عضویت در پیمان ناتو نباید تاخیر کند.

از سوی دیگر «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شامگاه چهارشنبه هشدار داد:‌ «اگر فنلاند و سوئد به ائتلاف بپیوندند، به فضایی برای رویارویی بین ناتو و روسیه تبدیل خواهند شد، که عواقب گسترده‌ای از جمله برای روابط خوب همسایگی ما که در طول زمان آزمایش شده است، خواهد داشت».

پربیننده ترین خبرها