بایدن: بسته امنیتی جدید برای اوکراین در نظر گرفته‌ایم

بایدن: بسته امنیتی جدید برای اوکراین در نظر گرفته‌ایم
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 04:01

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا عصر جمعه به وقت محلی بسته کمک امنیتی جدیدی به اوکراین را اعلام کرد که شامل مهمات توپخانه‌، رادارها و سایر تجهیزات اضافی می شود.

العالم-آمریکا

مقامات آمریکایی پیش از این جداگانه اعلام کرده بودند که ارزش این بسته نظامی برای اوکراین ۱۵۰ میلیون دلار است.

بایدن در بیانیه خود ارزش این بسته امنیتی را مشخص نکرد اما افزود که دولتش تقریباً از تمام منابع مالی در اختیار خود برای کمک به اوکراین استفاده کرده و از کنگره خواست بسته کمکی پیشنهادی ۳۳ میلیارد دلاری خود برای اوکراین را تصویب کند.

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که آخرین بسته برای تجهیزاتی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار شامل ۲۵ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری، رادارهای ضد توپخانه، تجهیزات پارازیت و میدانی و قطعات یدکی است.

پیش از این، دولت جو بایدن بودجه تکمیلی ۳۳ میلیارد دلاری با هدف حمایت از اوکراین در چند ماه آینده از کنگره این کشور درخواست کرده است.

نمایندگان از هردو حزب اعلام کرده اند که خواستار تصویب فوری بودجه اضطراری درخواست شده (از سوی دولت بایدن) هستند، اما هیچ اعلام فوری مبنی بر اینکه چه زمانی دو مجلس نمایندگان و سنا قرار است این رای گیری را به عمل آورند بخصوص بر سر اختلافات قانونی که معمولا بین دو حزب روی می دهد، صورت نگرفته است.

این بودجه شامل کمک های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه است.درخواست ۳۳ میلیارد دلاری شامل ۲۰.۴ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی برای اوکراین است.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت که این ۲۰ میلیارد دلار شامل ۵ میلیارد دلار اختیارات ارائه تسلیحات، ۶ میلیارد دلار برای ابتکار کمک امنیتی اوکراین و ۴ میلیارد دلار برای برنامه تأمین مالی نظامی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری اعلام کرد که کشورش از طریق آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا، نزدیک به ۳۸۷ میلیون دلار کمک بشردوستانه اضافی به اوکراین ارائه خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها