زلال قرآن (728)؛

انسان چگونه می تواند بین نیازهای مادی و معنوی خویش تعادل برقرار کند؟

انسان چگونه می تواند بین نیازهای مادی و معنوی خویش تعادل برقرار کند؟
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 09:09

جنبه عقلانی روح با تاثیر پذیری از معارف حقه الهیه و با ایجاد کشش به سمت معنویات و لذت بخش کردن آنها و دعوت انسان به سوی خدا، می کوشد حرکت حیات او را در راستای سیرالی الله جهت دهی نماید.

العالم ـ زلال قرآن
از آنجا که توجه آدمی در یک زمان مشخص فقط می تواند به یک جهت معطوف باشد، اگر فکر و ذهن او فقط به جنبه مادی زندگی (که سهل الوصول تراست) مشغول شود، به طور طبیعی توجه او ازخدا و قیامت منحرف و منصرف شده و با غفلت از آنها و به فراموشی سپردن مقصد اعلی حیات خویش، از کمال و سعادت بازمی ماند.
و بالعکس، اگر انسان تمام فکر و ذهن خود را به بُعد معنوی معطوف نماید و از نیازهای حقیقی مادی وجود خود غافل گردد، به طور طبیعی به سختی بسیار شدید حاصل از تحمل ریاضت ها مبتلا شده و ادامه و استمرار حیات برای او خیلی مشکل و حتی غیر ممکن خواهد شد.
پس تنها راه درست ایجاد اعتدال بین نیازهای مادی و معنوی (جسمی و روحی) با کنترل کامل قوای نفسانی به وسیله عقل و عمل دقیق به دستورات الهی و احکام شرع مقدس است، تا پدیده فطری «حُبّ ذات» و قوای جنبه نفسانی روح درخدمت کمال و سعادت انسان درآیند و بهترین شرایط را برای به کمال رساندن او فراهم سازند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها