بایدن خواستار توقف درز اخبار کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین شد

بایدن خواستار توقف درز اخبار کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین شد
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 11:10

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با مقامات ارشد اطلاعاتی و دفاعی ایالات متحده از جمله رئیس سیا، گفت که گزارش‌های خبری اخیر درباره اشتراک‌گذاری اطلاعاتی ایالات متحده با اوکراین زیانبخش بوده و باید متوقف شود.

العالم - آمریکا

به گفته دو مقام دولت آمریکا، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور روز جمعه با مقامات ارشد اطلاعاتی و دفاعی ایالات متحده صحبت کرد تا بر اهمیت کار آن‌ها تأکید کند، اما همچنین گفت که گزارش‌های خبری اخیر درباره اشتراک‌گذاری اطلاعاتی ایالات متحده با اوکراین، زیانبخش بوده است.

یکی از این مقامات گفت، بایدن در تماس تلفنی با «ویلیام برنز» رئیس سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، «آوریل هاینز» مدیر سازمان اطلاعات ملی و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، این پیام را منتقل کرد که چنین افشاگری‌هایی «توجه را از هدف ما منحرف می‌کند». به گفته یکی دیگر از مقامات، بایدن گفت که افشاگری‌ها باید متوقف شود.

به گزارش شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز»، سیا و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از اظهارنظر خودداری کردند. پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا هم به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. طبق این گزارش، بایدن در بحبوحه نگرانی دولتش در مورد گزارش‌های خبری در ارتباط با کمک اطلاعاتی ایالات متحده به اوکراین، با مقامات آمریکایی صحبت کرد.

ان‌بی‌سی نیوز روز پنجشنبه گزارش داد که اطلاعات ایالات متحده به اوکراین در غرق کردن کشتی پرچمدار روسی «مسکوا» در ماه گذشته کمک کرده است. این خبر در ادامه گزارش روز چهارشنبه روزنامه‌ نیویورک تایمز منتشر شد که در آن گفته شده بود ایالات متحده اطلاعاتی را در اختیار اوکراین قرار داد که به ارتش این کشور در کشتن ژنرال‌های روس کمک کرد.

ان‌بی‌سی نیوز همچنین هفته گذشته گزارش داد که چگونه اطلاعات ایالات متحده به اوکراین کمک کرد تا از سامانه‌های دفاع هوایی خود محافظت کند و یک هواپیمای روسی را سرنگون کند.

دولت بایدن ارائه اطلاعات به اوکراین برای غرق کردن کشتی روسی را رد کرده و مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایالات متحده هیچ اطلاع قبلی از این حمله و دخالتی در آن نداشته است. مقامات آمریکایی همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعاتی برای کشتن ژنرال‌های روس را رد کرده است.

طبق این گزارش، برخی از مقامات دولت بایدن ابراز نگرانی کرده‌اند که افشای اطلاعات عمومی می‌تواند با تحریک ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، درگیری را تشدید کند و ممکن است مانع کارآمدی اشتراک‌گذاری اطلاعات آمریکا با اوکراین شود.

به گزارش فارس، پیش‌تر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اخبار کمک اطلاعاتی آمریکا به اوکراین گفت: ارتش ما به خوبی می‌داند که ایالات متحده، انگلیس و ناتو به طور کلی در حال انتقال اطلاعات و سایر پارامترها به نیروهای مسلح اوکراین هستند.

این مقام روس افزود: این‌ها به خوبی شناخته شده است، و همراه با جریان تسلیحاتی که همین کشورها و ائتلاف (ناتو) به اوکراین می‌فرستند، همه اینها اقداماتی است که فرض کنید به تکمیل سریع عملیات کمک نمی‌کند، اما در عین حال قادر به جلوگیری از دستیابی به اهداف تعیین شده در عملیات نظامی ویژه (روسیه در اوکراین) نیست.

پربیننده ترین خبرها