دستورالعمل جدید طالبان برای حجاب زنان در افغانستان/ زنان باید صورت خود را در ملاء عام بپوشانند و برقع بهترین گزینه است

دستورالعمل جدید طالبان برای حجاب زنان در افغانستان/ زنان باید صورت خود را در ملاء عام بپوشانند و برقع بهترین گزینه است
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 14:05

بنا بر اعلام طالبان، خویشاوندان مردِ زنانی که صورت خود را در ملاء عام نپوشانند ممکن است بازداشت و یا از مشاغل دولتی اخراج شوند.

العالم - اسیا
بنابر گزارش رویترز، طالبان روز شنبه حکم داد زنان افغان باید صورت خود را در ملاء عام بپوشانند. این حکم از سوی بلندپایه ترین مقام طالبان صادر شده است و انتظار می رود با واکنش جامعه جهانی و بسیاری از افغان ها مواجه شود.
سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر افغانستان، فرمان هیبت الله آخوندزاده، رهبر این گروه را در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل قرائت کرد و گفت که اگر زنی در خارج از خانه صورت خود را نپوشاند، پدر یا نزدیکترین خویشاوندِ مردِ او مؤاخذه و در نهایت زندانی و یا از مشاغل دولتی اخراج خواهد شد.
طالبان افزود پوشش ایده آل صورت، برقع آبی است که از سال 1996 تا 2001 به نماد جهانی طالبان تبدیل شده بود. بیشتر زنان در افغانستان به دلایل مذهبی روسری به سر می کنند.
این گروه با فشار شدیدی مواجه شده است که توسط دولت های غربی رهبری می شود، اما برخی از علمای دینی و کشورهای اسلامی نیز به دلیل محدودیت های فزاینده طالبان در مورد حقوق زنان، به این موج ملحق شده اند.
یک چرخش غیرمنتظره در ماه مارس که در آن گروه طالبان دبیرستان های دخترانه را در صبحی که قرار بود بازگشایی شوند تعطیل کردند، خشم جامعه بین المللی را برانگیخت و ایالات متحده را وادار کرد تا جلسات برنامه ریزی شده برای کاهش بحران مالی افغانستان را لغو کند.
واشینگتن و سایر کشورها از زمانی که طالبان در ماه اوت قدرت را در دست گرفتند، کمک های توسعه‌ای را کاهش دادند و تحریم های شدیدی را بر سیستم بانکی این کشور اعمال کردند؛ موضوعی که افغانستان را به سمت ویرانی اقتصادی سوق داده است.
طالبان گفته است از آخرین باری که تحصیل دختران را ممنوع کرده بود یا زنان بدون داشتن خویشاوند مرد نمی توانستند از خانه خارج شوند و یا مجبور بودند صورت خود را بپوشانند، تغییر کرده است.
با این حال، در ماه‌های اخیر طالبان محدودیت‌های خود را برای زنان افزایش داده است، از جمله قوانین محدود کردن سفر آن‌ها بدون همراه مرد و ممنوعیت بازدید همزمان مردان و زنان از پارک‌ها.

پربیننده ترین خبرها