آمادگی دولت نجات ملی یمن برای مبادله همه اسیران

آمادگی دولت نجات ملی یمن برای مبادله همه اسیران
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 15:34

دولت نجات ملی یمن از آمادگی خود برای مبادله همه اسیران با ائتلاف متجاوز سعودی خبر داد.

العالم - یمن

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسیران و بازداشت شدگان در دولت نجات ملی در صنعا پایتخت یمن امروز (شنبه) گفت: دولت صنعا آماده بستن کامل پرونده اسیران از طریق مبادله همه اسیران بین دوطرف است.

وی در عین حال درباره کارشکنی سعودیها در این پرونده هشدار داد و گفت: تاکید می کنیم که پرونده اسیران یک پرونده بشردوستانه است و از این رو نباید مشمول هرگونه محاسبات سیاسی شود و عملکرد عربستان ممکن است که در مسیر این پرونده مانع ایجاد کند.

المرتضی افزود: پرونده اسیران از پرونده های اعتماد ساز است و هرگونه خللی در این پرونده بر سایر پرونده ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی گفت: عربستان با طرح ابتکارهای بشردوستانه غیر واقعی تلاش می کند که وجهه خود را زیبا جلوه دهد.

این مسئول یمنی تاکید کرد: اگر رژیم سعودی به عناصر اسیر شده خود توجه دارد، باید در مسیر اجرای توافقنامه اخیر امضا شده (با دولت نجات ملی یمن در زمینه تبادل اسیران) حرکت کند.

به گفته المرتضی، در فهرست اسامی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن - که در عربستان یا در داخل یمن در اسارت سعودیها هستند و به سازمان ملل تحویل داده شده است- اسم هیچ گونه اسیر خارجی وجود ندارد، اما سعودیها تلاش می کنند که به ارتش و کمیته های مردمی یمن این اتهام را وارد کنند که آنها از عناصر جنگجوی خارجی در جنگ استفاده کرده اند.

وی افزود که سعودیها در راستای همین اتهام زنی می خواهد کارگران یمنی و خارجی را جمع آوری کرده و آنها را در قالب طرح های آزادی اسیران، آزاد کنند.

در همین پیوند، کمیته ملی امور اسیران دولت نجات ملی یمن پیشتر در بیانیه‌ای در واکنش به آزادی ۱۱۷ نفر از سوی عربستان اعلام کرد که تنها ۵ نفر از کسانی که ریاض آزاد کرده است، اسیر جنگی هستند.

در بیانیه این کمیته آمده است: کسانی را که عربستان سعودی آزاد کرده - غیر از پنج نفر- بقیه اسیر جنگی نیستند و چهار نفر نیز صیادانی بودند که در دریای سرخ ربوده شدند.

در همین راستا، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز جمعه شب در واکنش به ادعای ائتلاف سعودی درباره آزادی ۱۱۷ اسیر یمنی، از سازمان ملل متحد خواست تا پشت تبلیغات سیاه عربستان قرار نگیرد.

ائتلاف متجاوز سعودی و دولت نجات ملی در صنعا بیش از یک ماه پیش به توافق آتش بس رسدند که این آتش بس از ابتدای ماه آوریل گذشته اجرایی شد و از مهمترین مفاد آن "ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا است.

به گزارش ایرنا، عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

پربیننده ترین خبرها