العالم گزارش می دهد؛

صنعا: کسانی که عربستان آزاد کرد، اسیران جنگی نیستند

صنعا: کسانی که عربستان آزاد کرد، اسیران جنگی نیستند
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 17:09

صنعا تاکید کرد: آنهایی که نظام عربستان آزاد کرد، اسیران جنگی نیستند و بجز 5 اسیر و 4 صیاد ربوده شده، نام دیگر افراد برای کمیته امور اسیران و بازداشت شدگان شناخته شده نیست.

العالم ـ یمن

عربستان برای سرپوش گذاشتن بر اقداماتش در نقض توافق آتش بس با یمن و زیرپاگذاشتن تعهدات خود، از ابتکاری برای آزادی 163 اسیر نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن خبر داد؛ رسانه های وابسته به ائتلاف متجاوز از انگیزه های انسانی عربستان برای طرح این ابتکار سخن گفتند؛ اما صنعا واقعیت این ابتکار دروغین را برملا کرد.

کمیته امور اسیران یمن توضیح داد که پس از تحویل گرفتن لیست نام آزادشدگان و تطبیق آن با اطلاعات اسیران و بازداشت شدگان، مشخص شد که بجز 5 اسیر و 4 صیاد ربوده شده در دریای سرخ، هویت دیگر آزادشدگان مشخص نیست و برخی از آنها نیز خارجی بودند.

کمیته امور اسیران تاکید کرد که نباید به نظام عربستان اجازه داد که پرونده انسانی اسیران را سیاسی کند و بازداشت شدگانی از ملیت های مختلف را به عنوان اسیران جنگی یمنی آزاد کند تا اینگونه وانمود کند که در صفوف نیروهای یمنی، نیروهای خارجی و بیگانه نیز حضور دارند.

"محمد عبدالسلام" رییس هیات مذاکره کننده یمنی از استقبال سازمان ملل از ابتکار دروغین ریاض در خصوص آزادی اسیران انتقاد کرد و از فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن خواست تا به وظایف خود عمل کند. همچنین "محمد علی حوثی" عضو شورای سیاسی عالی یمن از عربستان خواست تا تمام بازداشت شدگان یمنی را آزاد کند.

اصرار و پافشاری نظام عربستان بر بی احترامی به توافق مبادله اسیران در حالی صورت می گیرد که صنعا تاکنون به صورت یک جانبه دست به ابتکار های انسانی زده و در سال جاری بیش از 400 اسیر جنگی را آزاد کرده است. حال آنکه عربستان به آزادی اسیران سودانی اهمیتی نمی نهد و خارطوم نیز به آنها توجهی ندارد. از سوی دیگر امارات صدها نفر از اسیران ارتش و کمیته های مردمی که در ساحل آنها را به اسارت درآورده، مخفی کرده است.

پربیننده ترین خبرها