شکست سنگین در انتخابات محلی، جانسون را به فکر ترمیم کابینه انداخت

شکست سنگین در انتخابات محلی، جانسون را به فکر ترمیم کابینه انداخت
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 18:56

منابع خبری انگلیس به نقل از اطرافیان نخست وزیر این کشور گزارش دادند که بوریس جانسون قصد دارد تا در پی شکست سنگینی که حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات اخیر شوراهای شهر متحمل شد، اعضای کابینه را ترمیم کند.

العالم ـ اروپا

نزدیکان بوریس جانسون می‌گویند که این تغییرات سریع رخ نخواهد داد اما تا پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان این کشور که از ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) آغاز می‌شود صورت خواهد گرفت.

محافظه کاران در انتخابات شوراهای شهر که روز پنجشنبه گذشته برگزار شد، نزدیک به ۵۰۰ کرسی را در انگلیس، ولز و اسکاتلند از دست دادند. بر اساس آخرین نتایج منتشر شده تا ساعت ۱۱:۳۰ صبح روز شنبه (به وقت محلی)، محافظه‌کاران تسلط بر ۱۲ شورا را از دست داده‌اند. این در حالیست که حزب کارگر شش شورا، حزب لیبرال دموکرات پنج شورا و حزب ملی اسکاتلند یک شورا به دست آورده‌اند.

تحلیل شبکه خبری اسکای نشان می دهد که اگر نتیجه انتخابات اخیر در انتخابات پارلمانی شبیه‌سازی شود، محافظه کاران اکثریت خود را از دست خواهند داد. اما مهم‌ترین نکته در انتخابات این دوره که در واقع نقطه عطف در تحولات سیاسی این کشور بشمار می‌رود، موفقیت حزب کارگر برای تسلط بر شورای منطقه اعیان نشین و دولتی وست‌مینستر است. این برای نخستین بار است که محافظه‌کاران تسلط بر شورای این منطقه را از دست داده و همین اتفاق به تنهایی بیانگر نارضایتی و استیصال قشر مرفه جامعه از آشفتگی سیاست‌های اقتصادی دولت بوریس جانسون است.

انتخابات محلی در انگلیس بسته به وسعت و گستردگی آن، همواره ملاکی برای اندازه‌گیری واکنش افکار عمومی نسبت به عملکردهای سیاسی دولت و احزاب سیاسی بوده و تصویری از گرایش مردم به اوضاع سیاسی در داخل را عرضه می‌کند.

اعضای ارشد حزب محافظه‌کار مسائلی همچون افزایش هزینه‌های زندگی و ماجرای مهمانی غیرقانونی در دفتر نخست وزیر را از علل ناکامی این حزب در انتخابات می‌دانند. بوریس جانسون دیروز اعتراف کرد که حزبش در اولین آزمون پس از ماجرای رسوایی پارتی‌گیت شب سختی را پشت سرگذاشته است. اما بیشتر محافظه‌کاران، او را مسئول این ناکامی می‌دانند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس شهریور ماه گذشته نیز دست به ترمیم کابینه زد و شماری از اعضای کلیدی دولت از جمله وزیر امور خارجه را تغییر داد. با توجه به نتیجه آرا انتخابات محلی که نشانگر نارضایتی مردم از عملکرد اقتصادی حزب محافظه‌کار است احتمال می رود که تغییرات جانسون روی وزرای مرتبط با این حوزه متمرکز باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها