پاکستان: افغان‌های تازه وارد را به عنوان پناهنده نمی‌پذیریم

پاکستان: افغان‌های تازه وارد را به عنوان پناهنده نمی‌پذیریم
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 10:45

مقامات پاکستانی اعلام کردند که خواهان افزایش پناهندگان در آن کشور نیستند و آن عده از افغان‌هایی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان به این کشور آمده اند را به عنوان پناهنده نمی‌پذیرد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان، مقامات پاکستان می‌گویند که تعداد این افغان‌ها به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد و بیشتر آنها اهالی شهرنشین و تحصیل کرده هستند که می‌خواهند به آمریکا یا سایر کشورهای غربی پناهنده شوند، اما به دلیل تأخیر در رسیدگی به مدارک شان توسط سفارت‌های خارجی، در اسلام‌آباد در هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها گیر افتاده اند.

براساس این گزارش، پاکستان که در حال حاضر میزبان حداقل ۳ میلیون افغان- مهاجرین قانونی و غیرقانونی – است سال گذشته اعلام کرد که پناهجویان جدید از افغانستان را نمی پذیرد و کنترل مرزی را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی افغان‌ها پس از تسلط طالبان تشدید کرد.

منصور احمد خان سفیر اسلام آباد در کابل طی گفت و گو با بخش انگلیسی صدای آمریکا گفت که هر روز حدود ۷۰۰ تا هزار روادید برای افغان‌هایی که قصد سفر به اسلام آباد را به خاطر تجارت و گرفتن روادید امریکا، کانادا و یا سایر کشورهای غربی دارند، صادر می شود.

وی با اعلام اینکه پاکستان آزادانه‌تر از هر کشوری برای افغان ها روادید صادر می‌کند، افزود: اگر افغان ها بخواهند وضعیت آنها به پناهندگی تبدیل شود، این اتفاق نمی‌افتد و ما اجازه نمی دهیم. ما خواهان افزایش پناهندگان نیستیم. "

به گزارش ایرنا، قیصر خان افریدی سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در اسلام آباد نیز به این رسانه آمریکایی گفت که آنان با مقامات پاکستانی همکاری می‌کنند تا راه حلی برای مشکلات افغان‌های تازه وارد پیدا کنند.

افریدی با اعلام اینکه سازمان ملل در مورد ثبت نام و توزیع اسناد بین این پناهجویان با مقامات پاکستان در حال مذاکره است، گفت: باوجود اینکه ائتلاف به رهبری امریکا از آخر ژوئیه ۲۰۲۱ تا آخر اوت ۲۰۲۱ دست کم ۱۲۴ هزار نفر را که اکثر آن‌ها شهروندان افغان بودند از طریق فرودگاه کابل به خارج از آن کشور انتقال داده است، اما هزاران افغان که با قوای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا همکاری داشتند هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند و از اقدام انتقامجویانهٔ طالبان در هراس به سر می برند و تلاش می‌کنند به گونه‌ای کشورشان را ترک کنند.

پربیننده ترین خبرها