در غرب لیبی چه خبر است؟/ هشدار به وقوع درگیری های نظامی گسترده در طرابلس

در غرب لیبی چه خبر است؟/ هشدار به وقوع درگیری های نظامی گسترده در طرابلس
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 12:18

بدنبال رویارویی مسلحانه در غرب طرابلس در روزهای گذشته، کارشناسان سیاسی و نظامی در این کشور نسبت به خطر جابجایی شبه نظامیان در غرب به ویژه پایتخت و وقوع درگیری نظامی گسترده هشدار داده اند.

العالم - لیبی

شهر الزاویه در غرب طرابلس از شامگاه چهارشنبه و تا ساعات بامداد پنج‌شنبه گذشته صحنه درگیری‌های مسلحانه میان نیروی دفاع از ثبات در منطقه غربی وابسته به «فتحی باشاغا» نخست‌وزیر جدید و «تیپ یکم پشتیبانی» طرفدار «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر مستعفی بود که به نوشته رسانه‌ها، جنگ قدرت برای تصدی مقام نخست‌وزیری را آغاز کرده‌اند.

درگیری در منطقه جزیره «العریوی» در جنوب شهر الزاویه رخ داد اما صدای تیراندازی در خیابان عمر المختار، یکی از خیابان‌های اصلی مرکز شهر نیز شنیده می‌شد.

به گفته برخی منابع به تازگی مشاهده شده که کاروان‌های عظیم نظامی وارد طرابلس شده و برخی دیگر از نظامیان در اطراف موسسه‌ها بویژه میدان شهدا، ستاد شورای وزیران، بانک مرکزی و وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور جابجا شده اند.

به نوشته این رسانه عربی، گمان می‌رود این شبه نظامیان طرفدار نخست وزیر مستعفی لیبی هستند و در آن سو تمام نیروهای وابسته به نخست‌وزیر جدید برای اجتناب از درگیری عقب‌نشینی کرده اند.

«عقیله صالح» رئیس پارلمان لیبی از نهادهای دولتی خواسته تا با دولت وحدت ملی به ریاست عبدالحمید الدبیبه برخورد نکنند، چرا که دوران آن سر رسیده است. او به برخورد با متخلفان تهدید کرده و گفته دولت فتحی باشاغا از مجلس مشروعیت دارد اما بانک مرکزی به این تصمیم پاسخی نداد.

صالح روز ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) با اشاره به پایان یافتن دوره قانونی حکومت وحدت ملی، در پیامی به رئیس شورای عالی قضایی، دادستانی کل، رئیس بانک مرکزی لیبی، رئیس دیوان محاسبات و رئیس سازمان اداری اداره کنترل و نماینده قانونی اداره مبارزه با فساد اداری از آنها خواست تا هر گونه تعامل با دولت الدبیبه را متوقف کنند.

پارلمان لیبی دهم فوریه (۲۱ بهمن ۱۴۰۰) با وجود امتناع عبدالحمید دبیبه برای کناره‌گیری از نخست وزیری، به اتفاق آرا با تعیین فتحی باشاغا، وزیر کشور پیشین لیبی به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور موافقت کرد.

تحولات در لیبی در حالی دستخوش تغییرات شده که نخست وزیر جدید لیبی هفته گذشته از آغاز گفت و گوی ملی با ابتکار عمل دولت به منظور ارتباط مستقیم با همه طرف‌ها و دستیابی به توافق ملی واقعی خبر داده بود. رویدادهای اخیر در لیبی در حالی است که در یک سوی دیگر قضیه، تعداد زیادی از مردم لیبی اقدام به مهاجرت گسترده از این کشور کرده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در ۴ ماهه اول سال جاری ۴۴۶۱ نفر که اقدام به مهاجرت غیرقانونی از طریق لیبی کرده بودند به این کشور بازگردانده شدند.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها