عدم مشارکت احزاب تونسی در مذاکرات ملی «قیس سعید»

عدم مشارکت احزاب تونسی در مذاکرات ملی «قیس سعید»
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 17:56

احزاب و جریان های سیاسی تونس اعلام کردند که در مذاکرات ملی رئیس جمهور شرکت نمی کنند.

العالم تونس

«قیس سعید» رئیس جمهوری تونس آماده شروع گفتگوی ملی بر اساس نتایج رایزنی الکترونیکی است اما بسیاری از احزاب مخالف دولت از جمله جنبش النهضه اعلام کردند که در این گفتگو مشارکت نمی کنند.

احزاب تونس گفتگو ملی قیس سعید را فراگیر ندانستند و خواستار گفتگویی با مشارکت همه طرف های سیاسی و سازمان های ملی شدند.

«عبدالفتاح التاغوتی» رییس دفتر اطلاع رسانی و ارتباطات در جنبش النهضه به العالم گفت: این گفتگو انتخابی و بدون درنظر گرفتن اولویت های تونسی هاست. کاملا واضح است که جنبش النهضه در این گفتگوها شرکت نخواهد کرد.

اتحادیه کل مشاغل تونس در بیانیه ای خواهان گفتگوی واقعی و مستقیم و گسترده شد و مخالفت خود را با هر نوع گفتگوی ظاهری و مشروط که گروه های سیاسی و اجتماعی را به انزوا بکشاند، اعلام کرد.

«صبری الزغیدی» روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی تونسی به العالم گفت: امروز رئیس دولت می خواهد که به تنهایی اوضاع را تغییر دهد و این امکان وجود ندارد که رئیس دولت بتواند در روابط با همه اقشار و گروه های جامعه مدنی به ویژه سازمان های اصیل که در گذشته از آزادی بیان وعقیده و حقوق اقتصادی و اجتماعی دفاع می کردند، گشایش داشته باشد، رئیس دولت راهی ندارد جز اینکه با همه گروه ها تعامل داشته باشد.

درحالیکه احزاب معارض تونسی با تشکیل جبهه هایی به دنبال هماهنگ کردن مواضع و فعالیت های میدانی هستند، طرفداران قیس سعید نیز به دنبال این هستند که درقالب احزاب و ائتلاف هایی ، کمربند سیاسی در حمایت از رئیس جمهوری برای مقابله با فشار معارضان تشکیل دهند.

محمد علی عباس رئیس جنبش «الجمهوریه الجدیده» به شبکه گفت: این جنبش با هرکسی که گمان کند که قادر است تونس را به عقب بازگرداند ، مقابله خواهد کرد.

وضعیت سیاسی در تونس متلاطم است و درچنین شرایطی هیچ دورنمایی برای پایان بحران سیاسی در تونس وجود ندارد و این وضعیت کشور را با سرعت به سوی فروپاشی بی سابقه اقتصادی سوق خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها