مرزوقی از احتمال فروپاشی دولت "قیس سعید" و اقتصاد تونس خبر داد

مرزوقی از احتمال فروپاشی دولت
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 - 19:48

رئیس‌جمهور اسبق تونس ضمن دعوت از تونسی‌ها برای مشارکت در تظاهرات علیه "قیس سعید" رئیس‌جمهور فعلی، اظهار داشت دولت و اقتصاد تونس از هم فرومی‌پاشد و تونس غرق می‌شود.

العالم- تونس

به گزارش العالم، "منصف مرزوقی" رئیس‌جمهور اسبق تونس در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک نوشت: "اکنون بایستی برای پایان دادن به این رویداد مضحک (در اشاره به روند 25 جولای) در تاریخ‌مان شتاب کنیم؛ این دولت در حال از هم پاشیدن است و اقتصاد در حال فروپاشی، و تونس نیز در حال غرق شده است.. دیگر راهی برای ادامه این تراژدی‌کمدی وجود ندارد."

مرزوقی احتمال چنین فروپاشی را بسیار قوی و نزدیک دانست و از مردم تونس خواست در دو ماه آینده به خیابان‌ها بیایند و به این اتفاق اجتناب‌ناپذیر سرعت ببخشند، او از نخبگان سیاسی خواست "اختلافات و مسائل شخصی را کنار گذاشته و هماهنگ با یکدیگر اقدام کنند".

از سوی دیگر، حزب لیبرال "آفاق تونس"، امروز بر رد آنچه آن را "رویکرد یکجانبه و اقتدارگرایانه" خوانده، تأکید و اعلام کرده است که قیس سعید، رئیس‌جمهور در رویکرد "اصلاحات" و خروجی رفراندوم "صوری"، بر قانون اساسیِ از پیش آماده شده و انتخابات صوری تکیه دارد.

این حزب همچنین بر مخالفتش با"دیکتاتوری، انحصار قدرت و حرکت به سمت فروپاشی اقتصادی و اجتماعی، که دولت کنونی آن را انکار می‌کند"، تأکید کرد.

در تحولی دیگر، "محمد العفاس" نماینده "ائتلاف الکرامه" در پارلمان تونس، که از 9 ماه پیش به دنبال متهم شدن در قضیه "حادثه فرودگاه" مخفی شده بود، خود را تسلیم دادگاه نظامی کرد.

همچنین "احمد نجیب الشابی" رئیس حزب امل نسبت به خشونت و درگیری‌ها در تونس هشدار داده و اعلام کرد، بنا به اطلاعاتی که از منابع موثق و آگاه دارد حامیان رئیس‌جمهور، خود را برای اقدام علیه جنبش‌های معترض از جمله با یورش و حمله به مقر احزاب آماده می‌کنند.

قیس سعید حدود یک ماه پیش پارلمان این کشور را منحل کرد و با توصیف برگزاری نشست مجازی نمایندگان به "تلاش نافرجام برای کودتا"، آن‌ها را به پیگرد کیفری تهدید کرد. سعید همچنین یک هفته پس از اعلام خبر تشکیل "جبهه الخلاص"( جبهه رهایی)، گفت که قانون اساسی جدید تونس به زودی تدوین و همه‌پرسی آن در ماه ژوئیه برگزار می‌شود.

جبهه الخلاص با حضور احزاب مختلف و نیروهای سیاسی این کشور به منظور مقابله با حکومت قیس سعید تشکیل شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها