هشدار چین به کشتی جنگی آمریکایی هنگام عبور از تنگه تایوان

هشدار چین به کشتی جنگی آمریکایی هنگام عبور از تنگه تایوان
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401 - 12:17

ارتش چین اعلام کرد یک کشتی جنگی آمریکایی را در حال عبور از تنگه حساس تایوان، زیر نظر گرفته و به آن هشدار داده است.

العالم - آسیا

ارتش چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که یک کشتی جنگی آمریکایی را که از تنگه حساس تایوان عبور کرده بود، زیر نظر گرفته و به آن هشدار داده است؛ اقدامی که اندکی پس از رزمایش‌های چین در نزدیکی جزیره تایوان انجام شد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد رزمناو مجهز به سیستم موشکی هدایت‌شونده «یواس‌اس پورت رویال» روز سه‌شنبه عبوری معمول از تنگه تایوان را «بر اساس قوانین بین‌المللی» از طریق آب‌های بین المللی انجام داد که دومین ماموریت از این دست در دو هفته گذشته بوده است.

به گزارش رویترز، ایالات متحده تقریباً ماهی یک بار چنین اقدامی را انجام می‌دهد که خشم چین را برمی‌انگیزد، زیرا پکن آن را نشانه حمایت از تایوان می‌داند؛ جزیره ای که به صورت دموکراتیک اداره می‌شود و پکن آن را قلمرو چین می‌داند.

فرماندهی شرق ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش کشتی را در تمام طول مدت زیر نظر گرفته و به آن اخطار دادند. در ادامه این بیانیه آمده است: ایالات متحده مکرراً چنین نمایش‌هایی را به صحنه می‌برد و دردسر ایجاد می‌کند، سیگنال‌های اشتباهی را به نیروهای استقلال تایوان ارسال می‌کند و عمدا تنش‌ها را در سراسر تنگه تایوان تشدید می‌کند. نیروهای ما همیشه آماده‌باش هستند، قاطعانه با تمام تهدیدات و تحریکات مقابله و از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین دفاع می‌کنند.

نیروی دریایی ایالات متحده هم مدعی شد که این کشتی جنگی از طریق یک کریدور در تنگه که فراتر از دریای سرزمینی هر کشور ساحلی است، عبور کرده است. وزارت دفاع تایوان گفت که کشتی آمریکایی از طریق این تنگه به ​​سمت شمال حرکت کرده و وضعیت در آبراه عادی است.

به گزارش فارس، ایالات متحده، مانند بسیاری از کشورها هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات آن است که همین مسئله به منبع دائمی تنش بین پکن و واشنگتن تبدیل شده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

پربیننده ترین خبرها