روسیه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را اشتباهی با "پیامدهای گسترده" خواند

روسیه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را اشتباهی با
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 15:21

یک مقام ارشد روسیه به احتمال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو واکنش نشان داد و پیامدهای آن را "گسترده" توصیف کرد.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه العالم به نقل از رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت فنلاند و سوئد نباید توهمی داشته باشند که مسکو به سادگی پیوستن آنها به ائتلاف نظامی ناتو را تحمل می کند و آن را اشتباهی خواند که پیامدهای گسترده ای خواهد داشت.

اقدام این دو کشور با سابقه‌ای طولانی در بی‌طرفی، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در معماری امنیتی اروپا را برای دهه‌ها به همراه خواهد داشت که نشان‌دهنده تغییر گسترده در برداشت‌ها در منطقه شمال اروپا است آن هم از زمانی که روسیه ده‌ها هزار نیرو را در ۲۴ فوریه به اوکراین فرستاد.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از ریابکوف نوشت: «البته وضعیت با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است به شدت در حال تغییر است. این واقعیت که امنیت سوئد و فنلاند در نتیجه این تصمیم تقویت نخواهد شد برای ما کاملاً واضح است.»

ریابکوف گفت: «آنها نباید توهم داشته باشند که ما به سادگی آن را تحمل خواهیم کرد.»

او افزود: «سطح عمومی تنش نظامی افزایش و پیش بینی پذیری در این حوزه کاهش خواهد یافت. مایه شرمساری است که عقل سلیم قربانی برخی تمهیدات خیالی در مورد آنچه باید در این وضعیت آشکار شود، شده است.»

ناتو و ایالات متحده روز یکشنبه گفتند اطمینان دارند ترکیه عضویت دو کشور شمال اروپا در این ائتلاف نظامی غربی را متوقف نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها