ابراز تمایل عربستان به گفت‌وگو با ایران درباره میدان آرش

ابراز تمایل عربستان به گفت‌وگو با ایران درباره میدان آرش
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 11:20

وزیر انرژی عربستان سعودی از تمایل این کشور و کویت برای گفت‌وگو با ایران درباره میدان گازی آرش/ الدره خبر داد.

العالم - ایران

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی در بیست و نهمین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در بحرین، از آمادگی ریاض و کویت برای گفت‌وگو با ایران درباره میدان گازی آرش/الدره خبر داد.

به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، بن سلمان در این کنفرانس گفت: «کویت و عربستان خواهان گفت‌وگو با ایران درباره میدان گازی الدره (آرش) هستند چرا که منابع موجود در آن جزء منافع مشترک دو کشور است».

کویت و عربستان در ۲۱ مارس، سندی برای توسعه میدان گازی الدره / (آرش) امضا کردند که بر اساس بیانیه شرکت نفت کویت، پیش بینی می‌شد، این میدان روزانه ۱ میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کند.

پس از این اعلام، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به این توافق واکنش نشان داد و گفت: «میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزوده بود: «بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست».

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پایان تاکید کرده بود: «جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره‌برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد».

فارس

پربیننده ترین خبرها