شیطنت آمریکا؛ درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو

شیطنت آمریکا؛ درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 16:53

فنلاند و سوئد بدون اینکه مورد تهدید امنیتی از سوی روسیه قرار گیرند، تصمیم گرفتند با ارائه درخواستی برای پیوستن به ناتو به سیاست بی طرفی خود که برای چندین دهه در پیش گرفته بودند، پایان دهند. این در حالی است که درخواست مشابه از سوی اوکراین، دلیل آغاز جنگ کنونی بین روسیه و اوکراین بود زیرا مسکو آن را تهدیدی برای امنیت و ثبات خود دانست.

العالم _ اروپا

فنلاند و سوئد سیاست بی طرفی را کنار گذاشتند و برخی آن را ناشی از پیروزی احزاب تندرو در واشنگتن و لندن توصیف کردند و چنین اقدامی می تواند امکان حل مسالمت آمیز بحران اوکراین را تضعیف کند و این امر، دقیقا همان چیزی است که آمریکا و انگلیس خواستار آن هستند، تا روسیه را تضعیف کنند. شایان ذکر است موضع گیری این دو کشور با موضع فرانسه و آلمان در تضاد است که هردو کشور، همچنان گفتگو با روسیه را ترجیح می دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رسما اعلام کرد که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، تهدید نیست، اما نیازمند اقدامات تلافی جویانه است و این اقدامات واکنشی، را به گسترش زیرساخت های نظامی ناتو در این دو کشور مرتبط دانست.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرد که هیچ کس نباید توهم داشته باشد که روسیه به سادگی پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را می پذیرد و تاکید کرد که پیوستن دو کشور به ناتو، امنیت آنها را افزایش نمی دهد.

به نظر می‌رسد پیام روسیه به مقامات و مسئولان مرتبط در فنلاند و سوئد رسیده است، تا آنجا که برخی منابع خبر دادند که این دو کشور اعلام کرده اند پیوستنشان به ناتو، شامل ساخت پایگاه‌های نظامی برای ناتو در سرزمین‌هایشان یا نصب موشک‌های هسته‌ای نمی‌شود.

ناظران سیاسی به ویژه در روسیه، معتقدند که الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، به طور اجتناب ناپذیر، دکترین نظامی روسیه را تغییر خواهد داد و به روسیه اجازه می دهد از تاکتیک انتقال کلاهک های هسته ای استفاده نماید و آن را به نیروهای مستقر در منطقه نظامی غرب، واقع در مرز 1300 کیلومتری با فنلاند، و همچنین به ناوگان روسیه در دریای بالتیک، منتقل کند.

برخی بر این باورند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خوبی می داند آمریکا از طریق الحاق فنلاند و سوئد به ناتو به دنبال طولانی کردن زمان جنگ برای تضعیف روسیه است، بنابراین ممکن است دستور تسلط سریع بر منطقه دونباس و بندر اودسا را بدهد تا اوکراین را از بنادر خود در دریای آزوف و دریای سیاه محروم کند؛ سپس توقف جنگ را اعلام می کند و با اوکراین وارد مذاکره خواهد شد.

شروط پوتین برای توقف جنگ پنج شرط است که در ابتدای بحران اعلام شد: اول، اطمینان از بی طرفی اوکراین. دوم، تعهد اوکراین به عدم پیوستن به ناتو و خودداری از هرگونه اتحاد نظامی با غرب. سوم، عدم دستیابی اوکراین به سلاح هسته ای. چهارم، به رسمیت شناختن حق روسیه در کریمه توسط اوکراین. پنجم، به رسمیت شناختن استقلال دونباس (دونتسک و لوهانسک) توسط اوکراین.

مسلم است که آمریکا تمام رشته های بازی در اوکراین، فنلاند، سوئد و ناتو را در دست دارد و تنها منافع خود را در نظر می گیرد. از این رو تلاش می کند با بد جلوه دادن تصویر روسیه، اروپایی ها را به سمت درگیر شدن در این بازی سوق دهد. این در حالی است که اگر بازیکنان و نقش آفرینان، کنترل بازی را از دست بدهند، ممکن است به فاجعه ای تبدیل شود که در آن اروپایی ها، بیشترین آسیب را خواهند دید. از آنجا که آمریکا و انگلیس از نظر جغرافیایی از کانون بحران، فاصله زیادی دارند، آسیب چندانی نخواهند دید. به همین خاطر با سوء استفاده از بحران موجود بین روسیه و اوکراین، برای تضعیف روسیه یا حداقل خلاص شدن از پوتین تلاش می کنند، حتی اگر به قیمت جان میلیون ها اروپایی تمام شود. به همین سبب، ضروری است کشور فنلاند که جمعیتش بیشتر از 6 میلیون نفر نیست، روابط اقتصادی نزدیک با روسیه دارد، و برای تامین گاز و برق کاملاً به آن متکی است، خود را در میان آتش نیاندازد؛ آتشی که توسط آمریکا، هزاران کیلومتر دورتر از کشور خودش و در مرزهای فنلاند با روسیه، برافروخته خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها