طوفان، 10 نفر از مردم سوریه را به کام مرگ کشاند + ویدئو

طوفان، 10 نفر از مردم سوریه را به کام مرگ کشاند + ویدئو
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 17:29

همزمان با گزارش رسانه‌های عراقی، سعودی و کویتی درباره وزش طوفان و گردوغبار در این کشورها، منابع خبری از کشته شدن 10 نفر از مردم سوریه در پی طوفان خبر دادند.

العالم - سوریه

در پی وزش طوفان شن در استان‌های شمالی سوریه به‌ویژه دیرالزور (شمال شرق)، ۱۰ نفر از سکنه این کشور جان باختند.

منابع محلی، امروز (سه‌شنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه «اسکای نیوز عربی» با اشاره به اینکه طوفان مناطق شمالی سوریه را درنوردیده، خبر دادند که سه نفر از ده نفر یادشده کودک بوده‌اند.

تعدادی از اعضای کادر درمانی شمال شرق سوریه نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آلمان ضمن تأیید کشته شدن ده نفر از شهروندان سوریه، اشاره کردند که طوفان سه استان دیرالزور، الرقه و الحسکه را یکشنبه شب‌ دربر گرفته است.

طبق گفته این منابع، در پی طوفان، بیش از ۵۰۰ نفر راهی بیمارستان شدند و صدها نفر دیگر به علت بسته شدن جاده‌ها نتوانسته‌اند خود را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برسانند.

فیلم منتشر شده در رسانه‌های محلی سوریه

سوریه

گزارش تصویری شبکه معارض سوری

سوریه
خبرگزاری آلمان همچنین به نقل از یک مقام آنچه «اداره خودمختار شمال و شرق سوریه» نامیده می‌شود، گزارش داد که گرد و غبار و طوفان بشدت به محصولات کشاورزی به خصوص گندم،‌ جو و پنبه خسارت زده است و باعث فروریختن دیوار خانه‌ها در شهرهای رقه، دیرالزور و افتادن تیرهای چراغ برق در استان الحسکه شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که رسانه‌های عراقی، سعودی و کویتی نیز دیشب از وزش طوفان شن و گرد و غبار در این کشورها خبر دادند.

در پی وزش طوفان در عراق، ۴۰۰۰ نفر از شهروندان عراقی به دلیل مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شدند و فرودگاه‌ها، مدارس و ادارات دولتی سراسر این کشور تعطیل شدند.

وبگاه «المانیتور» روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به اینکه این طوفان به دلیل فرسایش خاک، خشکسالی شدید و بارندگی کم مرتبط با تغییرات آب و هوایی است، در این خصوص نوشت این هشتمین طوفان گرد و غبار از اواسط آوریل است که عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آخرین مورد در اوایل ماه جاری منجر به مرگ یک نفر و بستری شدن بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان‌های این کشور شد.

خاورمیانه همواره درگیر گرد و غبار و طوفان‌های شن بوده است؛ اما وزش طوفان در سال‌های اخیر روندی تصاعدی داشته و شدیدتر شده‌ است.

عرضه آب در عراق سال‌هاست که رو به کاهش است و عراق به عنوان یکی از پنج کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی طبقه‌بندی می‌شود. در ماه آوریل، یک مقام وزارت محیط زیست این کشور هشدار داده بود که عراق ممکن است طی دو دهه آینده با ۲۷۲ روز گرد و غبار در سال روبرو شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها