ریابکوف: امنیت سوئد و فنلاند با عضویت در ناتو تقویت نمی‌شود

ریابکوف: امنیت سوئد و فنلاند با عضویت در ناتو تقویت نمی‌شود
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 21:22

یک دیپلمات ارشد روسیه گفت، فنلاند و سوئد با پیوستن به ناتو امنیت خود را تقویت نمی‌کنند، بلکه در مسیر از دست دادن بیشتر حاکمیت خود هستند.

العالم - اروپا

معاون وزارت امور خارجه روسیه غروب سه شنبه به وقت تهران گفت: فنلاند و سوئد با پیوستن به ناتو امنیت خود را تقویت نمی‌کنند، بلکه در مسیر از دست دادن بیشتر حاکمیت خود هستند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: «اکنون مشخص شده است که این کشورها با تمام قوا به سمت از دست دادن بخش قابل توجهی از حاکمیت خود پیش می‌روند. سیاست آنها به هیچ عنوان در استکهلم و هلسینکی تعیین نمی‌شود. من می‌گویم که آنها در بسیاری از جنبه‌های کلیدی که مربوط به تضمین امنیت آنها است، از جمله جنبه‌های نظامی دنباله‌رو خواهند بود. امنیت آنها تقویت نخواهد شد.»

ریابکوف تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو را اشتباهی جدی توصیف کرد و گفت: «این دو کشور برای چندین دهه از مزایای آنچه که وضعیت بی طرف نامیده می شد برخوردار بودند.»

به گفته این دیپلمات ارشد، صرف نظر از اینکه فنلاند و سوئد به طور رسمی بخشی از ناتو بشوند یا خیر، رفتار این دو کشور از بسیاری جهات ضد روسی بود.

روز دوشنبه، سوئد تصمیم خود را برای ثبت درخواست برای عضویت در ناتو اعلام کرد. منابع خبری بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران از موافقت پارلمان فنلاند برای پیوستن به ناتو خبر دادند.

«متی وانانن» رئیس پارلمان فنلاند گفت: «پارلمان روز سه شنبه با ۱۸۸ رای موافق و ۸ رای مخالف طرح درخواست عضویت در ائتلاف نظامی ناتو را تصویب کرد.»

یک مقام ارشد پارلمانی روسیه روز یکشنبه از تقویت خطوط مرزی روسیه در صورت پیوستن فنلاند به ناتو خبر داد. «ویکتور بونداروف» رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه گفت که در صورت پیوستن فنلاند به ناتو، روسیه با ارسال نظامیان خود به مرز، این مناطق را تقویت خواهد کرد.

طرح فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو روز پنجشنبه گذشته اعلام شد. تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

یک رسانه انگلیسی روز دوشنبه مدعی شد که یگان‌های موشکی روسیه با قابلیت حمل کلاهک اتمی به سمت مرز این کشور با فنلاند حرکت کرده‌اند. به نوشته روزنامه «میرر» ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، استقرار یگان موشک‌های متحرک «اسکندر» را نشان می‌دهد که ظاهراً از یک بزرگراه به سمت مرز فنلاند در حال تردد هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها