تداوم خشونت‌های مرگبار در آمریکا؛ دو کشته بر اثر تیراندازی در بزرگراهی در ایالت ایندیانا

تداوم خشونت‌های مرگبار در آمریکا؛ دو کشته بر اثر تیراندازی در بزرگراهی در ایالت ایندیانا
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 21:45

در تداوم خشونت های مرگبار مسلحانه در آمریکا که از کنترل دولت و پلیس خارج شده است، پلیس ایالت ایندیانا اعلام کرد که بر اثر تیراندازی در یک بزرگراه در جنوب این ایالت دو نفر کشته شدند.

العالم - آمریکا

رسانه های آمریکایی گزارش دادند این تیراندازی دو شنبه شب (به وقت محلی) هنگامی اتفاق افتاده است که یک گشت پلیس برای کمک به یک راننده که در کنار بزرگ راه توقف کرده است.

پلیس توضیحی در خصوص چگونگی آغاز این تیراندازی نداده است.

پلیس افزود زمانی که افسر پلیس از اداره پلیس ایندیانا برای کمک به این خودرو در کنار بزرگ راه توقف می کند، یک خودروی دیگر نیز برای کمک توقف می کند اما پس از خروج دو سرنشین خودروی دوم تیراندازی آغاز می شود. پلیس اشاره ای به دلیل آغاز تیراندازی نکرده است.

سخنگوی جدید کاخ سفید در پی خشونت مسلحانه و نژادپرستانه بافلو در ایالت نیویورک اذعان کرد آمریکا با اپیدمی خشونت مسلحانه مواجه است.

در تیراندازی مرگباری روز شنبه به وقت محلی در فروشگاه مواد غذایی "تاپس فرندلی مارکت" در بلوک یک هزار و ۲۰۰ خیابان جفرسون در شهر بافلو ایالت نیویورک به وقوع پیوست که ۱۰ نفر کشته و ۳ نفر مجروح شدند.

پلیس ایالت نیویورک اعلام کرد: عامل این تیراندازی مرگبار، جوانی ۱۸ ساله بوده که در شهر بافلو نیویورک سکونت نداشته اما انگیزه نژادپرستانه داشته است.

به گفته پلیس، ضارب که تا دندان مسلح بوده و تجهیزات حرفه ای نظامی همراه داشته و دستگیر شده است. ضارب، تیراندازی را به صورت زنده در اینترنت پخش کرده است.

بر اساس اعلام پلیس نیویورک، از میان ۱۳ قربانی این تیراندازی، ۱۱ نفر سیاهپوست و ۲ نفر سفید پوست هستند.

خشونت علیه جامعه رنگین پوست آمریکا بویژه سیاهپوستان چندین دهه است که ادامه داشته و هیچ یک از مقامات بلندپایه این کشور از جمله روسای جمهوری کنونی و گذشته آمریکا هرگز اقدامی موثر برای پایان دادن به این رویه در پیش نگرفتند.

بر اساس داده‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، نرخ قتل که بر اساس هر ۱۰۰ هزار نفر محاسبه شده است از ۴.۶ در سال ۲۰۱۹ به ۶.۱ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و دلیل اصلی آن افزایش فقر در جامعه آمریکا اعلام شده است. اما نرخ قتل در میان آفریقایی تبارهای آمریکا ۲۶.۶ از هر ۱۰۰ هزار نفر است که یک افزایش ۳۹.۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

این داده‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۹ هزار و ۳۵۰ مورد قتل با سلاح گرم در آمریکا اتفاق افتاده است که سهم آفریقایی تبارها ۶۲ درصد از این موارد و سفیدپوست‌های آمریکایی ۲۱ درصد بوده است.

کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه که از منظر امنیتی آمریکا را تهدید می کند، تروریست بین الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که ، تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می رود.

بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

این گروه غیردولتی گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده است.

این گروه گزارش داد که موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ شامل ۶۹۳ مورد تیراندازی دسته جمعی است که ۷۰۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی به طرز باورنکردنی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها