المرتضی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

تشریح نیات پلید سعودی ها در ابتکار صلح/ سازمان های بین المللی مواضع بی طرفانه ندارند/ استخدام جاسوسان و نیروهای القاعده در میان به اصطلاح اسرای آزاده شده توسط سعودی ها

تشریح نیات پلید سعودی ها در ابتکار صلح/ سازمان های بین المللی مواضع بی طرفانه ندارند/ استخدام جاسوسان و نیروهای القاعده در میان به اصطلاح اسرای آزاده شده توسط سعودی ها
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 23:20

رئیس کمیته ملی امور اسرا در یمن، تأکید کرد سعودی ها در صدد این هستند تا  ملیت‌های دیگری را در میان زندانیان یمنی قرار دهند تا به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی اینگونه القا کنند که آنها از کشورهای مختلف مزدور جذب می کردند و این تهمت محض است

العالم - یمن

عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن در گفتگوی تفصیلی با العالم، درباره پیچیدگی ها و موانع موجود در پرونده زندانیان و اقدام سعودی ها در آزادی تعدادی از اسرای یمنی که (به صورت نمایشی تلقی می شد) و هدف عربستان از این اقدام گفت: درباره نمایشنامه عربستان در چند روز گذشته زیاد سخن گفتیم و در اصل و از ابتدا همان طور که می دانیم رژیم سعودی این ابتکار را ارائه کرد و به دلیل تجربه قبلی با رژیم سعودی خوش بینی زیادی وجود نداشت.

وی با اشاره به ابتکار سال ۲۰۰۸ رژیم سعودی برای آزادی 200 اسیر ارتش و کمیته های مردمی گفت: اخیرا مشخص شد شمار واقعی اسرای آزاد شده فقط ۱۲۸ نفر بود و بقیه نام ها زاییده تخیل بوده و ناشناس هستند که آن را نپذیرفتیم و این بار به این اقدام چندان خوش بین نیستیم و تصور نمی کردیم تا این اندازه مسخره باشد زیرا از همه اسامی ارائه شده فقط 9 مورد شناخته شده بود.

المرتضی گفت: ما موضوع را از طریق کمیته بین المللی صلیب سرخ پیگیری کردیم و بار قبل در سال 2018 ابتکاری برای آزادی 200 زندانی اعلام شد و اخیرا مشخص شد تعداد آنها 128 بوده و بقیه اسامی مشخص نبود، و اسامی ناشناسی بود و نتوانستیم در کمیته ملی امور اسرا از آنان استقبال کنیم زیرا از آنها خبر نداشتیم، و هویت و پیشینه آنان را نمی دانستیم .

رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن ادامه داد: «این بار موضوع به مراتب از گذشته فاجعه بار تر بود، زیرا از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها حدود 126 نام در اختیار ما قرار گرفت که تنها کسانی بودند که از آنها در داخل بازداشتگاه‌ها بازدید کردند و عربستان سعودی از آزادی آنها به عنوان ابتکار بشردوستانه یاد کرد. ما اسامی را بررسی کردیم و از آنها مطمئن شدیم که برای ما مشخص نبود و از این اسامی فقط 9 نفر را می شناختیم و پس از آن به کمیته بین المللی صلیب سرخ اطلاع دادیم و انان گفتند این زندانیان از ملیت های آفریقایی، اتیوپیایی، سومالیایی و جیبوتی هستند.

المرتضی ادامه داد: ما به آنها گفتیم که نمی توانیم از این افراد پذیرایی کنیم، زیرا آنها به عنوان اتباع خارجی ارتباطی به ما ندارند.

مرتضی با توجه به حضور شمار زیادی از یمنی‌ها و امکان کمیته ملی امور زندانیان برای پذیرایی از آنان گفت: به طور کلی آنان رد نشدند و از کمیته بین المللی صلیب سرخ خواسته شده تا با مقامات ذی صلاح وزارت امور خارجه، وزارت حقوق بشر و دستگاه های امنیتی هماهنگی های لازم را انجام دهند، زیرا کمیته ملی امور زندانیان مسئول امنیت ملی کشور نیست بلکه امنیت ملی کشور و وزارت کشور مسئول امنیت ملی و آنها هستند که می توانند هویت این اسامی چه یمنی و غیره را شناسایی کنند. صلیب سرخ به این موضوع پاسخ داد و خواست با آن طرف ها هماهنگی های لازم را صورت دهد اما عربستان نپذیرفت و از صلیب سرخ خواست تا آنها را به عدن منتقل کند.

این مقام یمنی خاطرنشان کرد که خودداری عربستان از هماهنگی با مقامات ذیربط، نیات پنهان رژیم سعودی برای کارشکنی در این ابتکار عمل صلح را آشکار می کند.

المرتضی به نیات پنهان سعودی ها اشاره کرد و گفت: این میان، سعودی ها می خواستند ملیت های مختلف را در میان این بازداشت شدگان بگنجانند و به یمن تهمت بزنند که از ملیت های مختلف جذب نیرو کرده که این تهمت محض است.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که در میان این بازداشت شدگان، ده ها جاسوس و خبرچین از عناصر استخدام شده توسط اطلاعات سعودی برای برهم زدن امنیت و ثبات در داخل مناطق یمن، گنجانده شده اند. در حال حاضر می تواند در داخل این بازداشت شدگان و اسرا، هم جاسوسان القاعده باشند. عربستان سعودی برای متهم کردن ارتش یمن و کمیته های مردمی، به ارتباط با "القاعده" این کار را انجام داده است و مدعی است هویت این افراد و سوابق آنها مشخص نیست.

رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن با اشاره به بیانیه‌های صادر شده از سوی صلیب سرخ و سازمان ملل پیرامون آزادی اسیران یمنی تصریح کرد: این بیانیه کارشکنان سعودی را بر آن داشت که بپذیرند این یک حکم بین‌المللی است که صحت نام‌های منتشر شده اسیران در زندان سعودی را تایید می کند.

المرتضی ادامه داد: سازمان ملل متحد مواضع بسیاری را علیه طرف سعودی به صورت دائمی صادر کرد و پس از ارسال فرستاده ویژه سازمان ملل، اعتراض شدیدی به این نماینده سازمان ملل صورت گرفت، زیرا چند روز قبل از آتش بس در ماه رمضان، فرستاده ویژه سازمان ملل به راه افتاد و در اقدامی ابتکاری، 42 نفر از اسیران طرف مقابل که اسیر شده بودند، آزاد شدند. با استعلام از این افراد، لیستی از همرزمانشان در جبهه ها و یادداشتی حاوی اسامی این افراد تهیه گردید که به کمیته بین المللی صلیب سرخ ارائه و اسامی ضمیمه شد. همانطور که نماینده سازمان ملل، چندین بار در داخل زندان از اسرا بازدید کرد.

رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن با توجه به ارزیابی موضع سازمان ملل متحد و صلیب سرخ که دو نهاد بین المللی مرتبط با پرونده زندانیان و رسیدگی به این پرونده و بازداشت شدگان در یمن هستند، گفت: در مورد کمیته بین المللی صلیب سرخ، باید گفت آنها میانجی نیستند. آنها یک سازمان بشردوستانه هستند و کار خوبی انجام می دهند. ما چیزی در مورد آنها نمی گوییم. اما باید مواضع بی طرف داشته باشند که ندارند.

پربیننده ترین خبرها