هشدار چین به ژاپن در زمینه آلوده کردن دریا با مواد هسته‌ای

هشدار چین به ژاپن در زمینه آلوده کردن دریا با مواد هسته‌ای
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401 - 10:34

سخنگوی وزارت خارجه چین از ژاپن خواست از تصمیم خود در تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای در دریا صرف نظر کند.

العالم - آسیا

سخنگوی وزارت خارجه چین عصر سه‌شنبه به وقت تهران در نشست خبری هفتگی از ژاپن خواست تصمیم اشتباه خود برای تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای در دریا را لغو کند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا» «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را در واکنش به اقدام اخیر «شرکت برق توکیو» برای آغازعملیات حفاری زیردریا در یک کیلومتری «نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی» بیان کرد.

وانگ ونبین گفت که کشورهای ساحلی اقیانوس آرام از جمله چین به طور جدی نگران تصمیم ژاپن هستند و قاطعانه با چنین اقداماتی مخالف هستند. این دپیلمات چینی افزود، صرف نظر از نگرانی جامعه بین المللی، این شرکت به قول قبلی خود مبنی بر عدم تخلیه آب، وفا نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چنین تلاشی برای منتج به یک عمل انجام شده غیرمسئولانه است. دولت ژاپن باید فوراً آن را متوقف کند.»

وانگ ونبین گفت تاکنون، دولت ژاپن نتوانسته است توضیح کامل و قانع کننده‌ای در مورد موضوعاتی از مشروعیت این اقدام گرفته تا کارایی سیستم تصفیه وعدم اثرات زیست محیطی ارائه دهد.

وی اظهار داشت: «ما بار دیگر از ژاپن می‌خواهیم به نگرانی‌های مشروع و منطقی جامعه بین‌المللی و مردم ژاپن اهمیت زیادی بدهد، تصمیم نادرست تخلیه آب آلوده به مواد هسته‌ای به دریا را لغو کند.»

پیشتر گروهی از کارشناسان محیط زیست اعلام کردند که ژاپن درنظر دارد حدود یک میلیون تن آب رادیو اکتیو از نیروگاه هسته ای فوکوشیما را در اقیانوس آرام تخلیه کند.

وبگاه شبکه خبری «بی‌بی‌سی» نیز در این زمینه نوشت، پکن از این که ژاپن در مورد این طرح با کشورهای همسایه مشورت نکرده، عصبانی است. چین علاوه بر این بارها نسبت به حمایت آشکار آمریکا از این طرح انتقاد کرده است.

بعد از این که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا از ژاپن به خاطر تلاش‌های شفاف در این زمینه قدردانی"کرد، «ژائو لیجیان» دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین از واشنگتن خواست دست از اتخاذ معیارهای دوگانه بردارد.

ژائو لیجیان گفت: «اقیانوس‌ها سطل زباله ژاپن نیستند. اقیانوس آرام هم راه فاضلاب ژاپن نیست.»

فارس

پربیننده ترین خبرها