سیدحسن نصرالله: مقاومت و همپیمانانش حضوری قوی در پارلمان دارند/ سفیر آمریکا و عربستان در مراکز رای گیری حضوری فعال داشتند

سیدحسن نصرالله: مقاومت و همپیمانانش حضوری قوی در پارلمان دارند/ سفیر آمریکا و عربستان در مراکز رای گیری حضوری فعال داشتند
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401 - 22:00

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اشغال لبنان توسط ایران یک دروغ است آنهم وقتی شاهد دخالت سفارت آمریکا و عربستان سعودی در انتخابات هستیم، آیا یک بار دیدید سفیر ایران یا یکی از کارمندان سفارت ایران در انتخابات دخالت کند

العالم - لبنان

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنان خود درخصوص انتخابات لبنان، از مقامات لبنانی و نیروهای امنیتی برای برگزاری انتخابات تشکر کرد و تاکید کرد نیروهای مقاومت دو نقش را به طور همزمان ایفا کردند، برگزاری موفقیت آمیز انتخابات و آمادگی برای حمایت از لبنان؛ حضور گسترده در انتخابات و نتیجه انتخابات پیام آور تمسک به مقاومت و سلاح آن است، مردم نوعی کمربند امنیتی برای مقاومت در برابر حملات تبلیغاتی ایجاد کردند.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: شمار آرا فهرست‌های "وفاء و مقاومت" در برخی حوزه‌ها بالای 500 هزار رای بود، این نشان‌دهنده اراده مردمی نیست!

هیچ جناحی اکثریت پارلمان را به دست نیاورده است

سید حسن نصرالله تصریح کرد: این انتخابات به هیچ جناح سیاسی اجازه نمی دهد ادعا کند که اکثریت پارلمانی را به دست آورده است، مصلحت در لبنان آن است که یک جناح خاص اکثریت را نداشته باشد، مجلس نمایندگان لبنان متشکل از فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل است و جناح سیاسی در کشور وجود ندارد که امروز دارای اکثریت پارلمانی باشد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به مشکلات لبنان گفت: حجم بحران‌های مالی، پولی، معیشتی، بیکاری، افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش لیره لبنان به قدری است که یک جناح نمی تواند به تنهایی آن را حل کند حتی درصورتیکه اکثریت را کسب کند، هیچ طرفی در پارلمان اکثریت را ندارد بنابراین همه مسئول هستند.

وی تاکید کرد که نتیجه انتخابات نشان می دهد که افراد منتخب باید برای حل مشکلات و نجات کشور بکوشند، عمل نکردن به مسئولیت، خیانت در امانت و نوعی خلف وعده انتخاباتی است، باید بحث‌های رسانه‌ای و سیاسی فروکش کنند، و بحث و جدال تنها به تنش در کشور منتهی می‌شود و کمکی به حل وضعیت موجود نمی‌کند، آنچه لازم است اینکه کشور به آرامش برسد و به پرونده‌های قبل از انتخابات رسیدگی شود و دردهای مردم در اولویت قرار بگیرند، این امر جز با مشارکت و همکاریِ به دور از رقابت قابل حل و فصل نیست، از همان ابتدا اراده ما برای برگزاری انتخابات، واقعی و جدی بود.

مقاومت و هم‌پیمانانش حضوری قوی در پارلمان دارند

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که آنچه روی داد پیروزی بسیار بزرگی است که باید به آن افتخار کنیم به ویژه با توجه به شرایط مبارزه و اموالی که در این رقابت هزینه شد، مقاومت و همپیمانانش حضوری قوی در پارلمان دارند.

وی تاکید کرد که خواستار کاهش بحث‌ها و تنش‌های رسانه‌ای در لبنان هستیم، برگزار نشدن انتخابات یکی از دروغ‌هایی بود که علیه مقاومت و همپیمانانش مطرح شد.

اشغال لبنان توسط ایران یک دروغ است

سیدنصرالله با اشاره به دخالت های سعودی و آمریکا در انتخابات لبنان گفت: اشغال لبنان توسط ایران یک دروغ است آنهم وقتی شاهد دخالت سفارت آمریکا و عربستان سعودی در انتخابات هستیم، آیا یک بار دیدید سفیر ایران یا یکی از کارمندان سفارت ایران در انتخابات دخالت کند، اما دیدیم که سفیر آمریکا در مراکز رای گیری حضوری فعال داشت، سفارت آمریکا فهرست تشکیل داد همچنین سفیر سعودی فعال ترین ماشین انتخاباتی بود.

وی با اشاره به رای مردم به مقاومت و سلاح آن گفت: سالهای 2005 و 2009 انتخابات برگزار شد و در سایه سلاح پیروز شدند و امروز در سال 2022 به خاطر نتایج انتخابات در سایه سلاح جشن می گیرند.

امیدواریم روزی برسد که قانون انتخاباتی منصفانه ای داشته باشیم

سیدحسن نصرالله سیاست قبیله ای در لبنان را نادرست دانست و گفت: در صورتی که قانون غیر طایفه‌ای باشد و رای گیری براساس اشخاص بالای 18 سال انجام شود می‌توان درباره انتخاب‌های مردمی بر اساس اکثریت سخن گفت، امیدواریم که روزی برسد که قانون انتخاباتی منصفانه ای داشته باشیم.

خواستار آرامش هستیم

وی افزود: کوشیدند مردم لبنان را از معیشتشان بترسانند اما نتوانستند، آنچه در دو روز گذشته رخ داد برگزاری راهپیمایی منتسب به حزب الله با مشارکت افراد مسلح نقابدار بود، از هر نوع شعار که رنگ و بوی طایفه گرایی به مشام برسد، خودداری می کنیم، برخی خیابان‌ها، محله‌ها یا شهرها هستند که قصد برگزاری راهپیمایی موتوری دارند که باعث جنجال خواهد شد در حالیکه ما خواستار آرامش هستیم.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد برخی اشخاص که چند هزار رای فقط دارند به نام مردم لبنان حرف می زنند، یکی از این اشخاص که در لبنان فهرست تشکیل داد و سفارت‍‌ها از او حمایت کردند و فقط دو یا سه کرسی پارلمان را به دست آورد علیه مقاومت حرف می زند.

دبیرکل حزب الله لبنان در پایان گفت: به همپیمانان‌مان که پیروز نشدند (می‌گوییم که) ما نماینده آنها هستیم و ما از آنها حمایت می‌کنیم و در کنار آنها قرار می‌گیریم و خدمت به ملت‌مان و قضیه‌مان را تکمیل می‌کنیم

پربیننده ترین خبرها